miercuri, 5 ianuarie 2011

Motojurnal / Prima editie

M-am saturat sa fiu Omul Invizibil de fiecare data cand ma urc in sa, “donatorul de organe”, nebunul, inconstientul caruia nu-I pasa de nimeni si nimic. Vreau prin aceasta emisiune sa trag un semnal de alarma pentru toti participantii la trafic: Dragii mei… in spatele echipamentului si a castii se afla de cele mai multe ori un OM. Nu mai stiu cand anume citisem ca politia rutiera demarase o actiune anti-accidente moto prin care conducatorii auto erau rugati sa fie mai ingaduitori iar noi, motocilistii, urma sa fim mai aspru sanctionati… Ideea e ca desii printre noi mai sunt cativa calareti zbuciumati carora le place sa se dea pe o roata pe drumurile publice, punand in pericol viata lor si a celorlalti, mai suntem si ceilalti motociclisti care incaleca in sa din pura pasiune, oameni care merg zilnic zeci de km si pentru care nu conteaza cat de repede poti sa ajungi din punctul A in punctul B ci calitatea timpului parcurs in sa. Oameni care se bucura de o imbunatatire mecanica fiabila adusa motocicletei vechi de 20-30 de ani sau oameni care apreciaza un drum alaturi de prieteni, umar la umar, suflet langa suflet. Vorbim despre pasiunea noastra, vorbim despre cei care si-au adus aportul la zestrea noastra istorica.

Vincent Motorcycles



Vincent Black Lightning

Vincent Motorcycles au construit motociclete din 1928 pana 1955. In 1948 Black Shadow a fost cea mai rapida motocileta de serie o vremii. In 1955 compania a oprit productia de motociclete dupa ce a resimtit mari pierderi financiare.
Vincent Motorcycles, supranumit la acea perioada "fabricantul celor mai rapide motociclete din lume", s-a nascut prin cumpararea HRD Motors Ltd, mai putin sprafata de constructiie, de catre Phil Vincent in Mai, 1928.
HRD a fost fondata de pilotul britanic, Howard Raymond Davies, care fiind doborat si capturat de nemti in mai 1922 si-a propus ca dupa eliberarea din prizionierat sa isi construiasca propria motocicleta.
Din pacate, desii HRD motorcycles castiga curse, compania devenea falimentara . In ianuarie 1928 s-a intrat in lichidare voluntara. Compania a fost cumparata initial de catre Ernest Humphries si OK-Supreme Motors pentru spatiile de fabricatie,iar numele HRD, ustensilele planurile si componentele ramase sunt repuse la vanzare.

În 1928 prima motocicleta HRD-Vincent a folosit un motor cu un singur cilindru si un cadru Vincent in care motorul era folosit ca parte componenta a structurii de rezistenta. Primele motociclete utilizau motoare Rudge-Python, dar, după un dezastruos Isle of Man TT in1934 , cu probleme de motor şi toate cele trei participari ratate, Philip Vincent şi Phil Irving au decis să construiască propriile lor motoare.
Philip Vincent, avea de asemenea, experienta in vehicule cu trei roţi, vehicule amfibii, şi automobile. În 1932 a apărut primul Trike, "Bantam Vincent", propulsat de un motor Villiers de 293cc. Producţia a încetat în 1936.

In 1931 Phil Irving s-a alăturat lui Vincent ca inginer şef. Primul sau design a fost în 1934 un motor monocilindru OHV de 500cc numit "Meteor".
In 1937 Phil Irving a plecat să lucreze pentru Velocette , dar a revenit la Vincent Motociclete în 1943. Vincent a făcut în primul rând muniţii, dar motoarele Vincent au fost folosite pe bărci şi pompe portabile în timpul războiului, şi la sfârşitul ostilităţilor Vincent era gata pentru a reveni la productia de motociclete.
Motorul standard a fost cunoscut sub numele de Meteor, iar sportivele vremii au devenit Comet Vincent. Meteorul dezvolta 26 CP (19 kW) @ 5300 rpm,
Comet ajungea la 140 km / h, dar Phil Vincent şi clienţii săi au vrut mai mult.
Vincent seria "A" Rapide
Cu compresie 6.8:1, a produs 45 CP (34 kW).
Seria A Vincent Rapide 998 cc costa 600 dolari, dezvolta 45 CP (34 kW), şi a fost capabila de viteza de 180 km / h.
Dar sintagma “de mare putere” a scos la iveala că ambreiajul şi cutia de viteze nu faceau fata fortelor.
Rapide Seria B au fost concepute în timpul războiului şi puse la dispoziţia presei înainte de sfârşitul ostilităţilor. Prezenta modificari radical diferite de seria A: acum conductele de ulei au fost interne, iar cutia de viteze facea corp comun cu motorul. Unghiul dintre cilindri a crescut la 50 ° în loc de 47.5. Acest lucru a permis utilizarea motorului ca fiind parte a cadrului - Rezervorul cu motorul agăţat de mai jos, iar fata si suspensia spate ataşate la capete. Acest lucru a fost considerat la momentul acela drept senzaţional, iar aranjamentul nu a mai fost văzut din nou până la sfarsitul anilor 70’. Partea din spate a devenit forma de suspensie cea mai utilizata pe scară largă pentru motociclete după 1980. Franele erau pe tambur mono - sabot,faţă şi spate. Un amortizor hidraulic mai modern a înlocuit mai târziu vechile arcuri şi amortizorul de frecare. Scaunul din spate a fost sprijinit de un sub-cadru, rezultand o bancheta semi-arcuita si o suspensie de 150 mm. (Yamaha va redescoperi acest sistem de suspensie aproape 40 de ani mai târziu.)
Vincent utiliza roti usor detaşabile, şi pinioane spate de diferite dimensiuni pentru schimbări rapide ale raportul foaie-pinion . Schimbatorul de viteze si frana erau reglabile pentru confortul pilotului. Aripa din spate era compusa din doua jumatati unite cu balamale pentru a facilita eliminarea roţii. Vincent a fost un pionier în utilizarea acestor inovatii folosite mai tarizu de majoritatea fabricantilor.
Începând din 1948, Indian Motorcycle distribuie Vincents în Statele Unite, împreună cu British Motorcycle, Royal Enfield , şi Norton Motorcycle Company..În acelaşi an un Indian Cheif a fost trimis la Stevenage să fie echipat cu un motor Rapide Vincent . Hibridul Vindian rezultat nu a intrat în producţie.
Cei doi Phil au simţit că furcile telescopice in timp erau predispuse la flambare laterala, astfel încât acestia să continuat cu furci grindă dotate cu amortizare hidraulice în seria C - faimoasele "Girdraulic". Luaţi în considerare în prezent utilizarea de furci similare pe faimosul Britten (din Noua Zeelandă), actualul BMW Seria K1200 & Honda Rune.
In 1948 Seria C Rapide era dotata cu un motor V-twin de 998cc, 50 de grade care producea între 45 şi 55 cai putere, în funcţie de model Rapide sau Black Shadow.
"Black Shadow", capabil de 201 km / h, şi uşor de recunoscut prin motorul si cutia de viteze neagre şi tahometrul mare ce ajungea pana la 240 km / h (150 mile/h) a fost capodopera mecanica a vremii. Motorul dezvolta 54 CP (40 kW) @ 5700 rpm.
Termenul "Seria D" nu a fost dat de fabrica, dar a fost folosit ca o progresie naturala
Cu toate acestea, vânzările au scăzut în continuare după boom-ul de motociclete post război si oferta de autoturisme mai ieftine, asa ca nu au fost realizate multe "Seria D”.
La o cină în vara anului 1955, Phil Vincent a anunţat că societatea nu mai putea continua în faţa pierderilor grele şi că producţia de motociclete înceteaza.
Cu o săptămână înainte de Crăciun, ultima Vincent a ieşit de pe linia de producţie şi a fost imediat etichetata "The Last."

Yamaha Midnight Star
XV-1900A

Motorul este unul de 1.854cc răcit cu aer, in 4 timpi, cu cilindru dublu tip V, si 4 supape pe cilindru,
Putere max. 90 CP @ 4.750 rpm
Cuplu max. 15,8 kg-m @ 2.500 rpm
Tipul de ambreiaj este umed, multidisc
Transmisie 5 viteze în priză constantă
Transmisie finală Curea
ŞASIU
Cadrul este dublu din aluminiu, suspensia faţă este asigurata de o furcă telescopică iar cea spate este una pe braţ oscilant (monoamortizor).
Frână faţă prezinta discuri duble cu diametrul de 298 mm iar frâna spate un singur disc de 320 mm
Dimensiuni
Lungime totală 2.580 mm
Lăţime totală 1.100 mm
Înălţime totală 1.125 mm
Înălţimea şa 705 mm
Capacitate rezervor carburant 17,0 litri
Capacitate rezervor ulei 5,2 litri

O motocileta pe care Yamaha o descrie ca fiind un amestec puternic de substanţă şi stil. Modelul
XV1900A, combină motoarele foarte puternice şi aspectele ameninţătoare cu cele mai înalte grade de confort şi de control. Inginerii de la Yamaha au putut crea cilindri minunat desenaţi, cu aripioare de răcire foarte mari, prezentând foarte puţine nervuri verticale. Fiecare cilindru are 20 de aripioare de răcire, fiecare dintre acestea fiind special tratată pentru a da un efect de „bijuterie” strălucitoare ca o reflexie a soarelui în motor
Una dintre cele mai importante caracteristici ale noului motor de 1.854cc o reprezintă atingerea unei puteri directe şi instantanee, iar design-ul chiulaselor şi al pistoanelor joacă un rol major. Cele două buji pe cilindru asigură o aprindere instantanee, în timp ce chiulasele cu 4 supape şi camera de ardere în formă de prismă furnizează un flux de gaze foarte eficient.
Adevarul este ca privind acest cruiser, prin minte nu mi-a trecat decat imaginea unui drum intins in fata care asteapta sa fie strabatut. Totusi motorul de cilindree mare presupune, pe langa un consum ridicat, costuri suplimentare la polita de asigurare, impozit si alte cheltuieli la stat.
Nu e o motocileta pentru cineva care face intre 10-50 km / saptamana dar este o motocicleta mai mult decat potrivita pentru drumetii mai lungi, de week-end, o masinarie care nu te tradeaza si te duce la destinatie fara sa ceara nimic altceva decat asfalt uscat si un stapan dispus la hoinareli.

SIGURANTA

Chiar daca majoritatea artiolelor privitoare la mersul pe ploaie recomanda sa nu va schimbati stilul de mers eu cred ca putina atentie in plus nu strica iar acum cand frigul si ploaia sunt mai aproape de noi m-am gandit ca o rubrica despre aspectele vremii nefavorabile din extrasezon e mai mult decat utila.
In primul rand am observat ca in momentul in care eu ca pilot nu ma simt confortabil capacitatile de coordonare scad si in minte nu imi rasuna decat cuvintele FRIG, UD, MAMA, SFINTI, ALTARE si cateva pe care nu le pot reproduce in acest moment. E clar deci ca echipamentul corespunzator este primul aspect ce trebuie luat in consideratie in momentul in care afara sunt doar 14 grade dar noi… vrem in sa. E o intreaga variatiune de oferte, care mai decare mai tentanta dar nu uitati ca un pret mic poate ascunde o calitate slaba, respectiv un echipament care nu te fereste de frig dar te face mai mirositor. Echipamentul din piele are tendinta de a sa transforma in scoarta de copac si chiar daca ofera o excelenta protectie anti-vant nu prezinta protectie termica; daca pe dedesupt nu este dublat de un body termic garnisit cu o cagula, windstopper si manusi e posibil sa iti doresti, dupa vre-o 20 km, sa fi luat masina.
Daca asfaltul s-a udat devine “distractiv”, asta pentru ca aderenta anvelopelor se injumatateste, distanta de franare in schimb se dubleaza iar daca in mod obisnuit la iesirea dintr-o curba accelerarea te ajuta sa iesi din viraj pe asfalt umed trebuie mentinuta o acceleratie constanta evitandu-se astfel riscul unui derapaj.
Pe timp de ploaie viziera se abureste si trebuie ridicata (asta in cazul in care exista si nu a fost inlocuita de ochelari a la Rambo) Folositi faza scurta, deoarece faza lunga va orbeste (lumineaza zapada, fumul din aer etc).
Una peste alta fiti la fel de precauti si luati aceleasi masuri ca si la mersul pe timp de noapte. Cand aveti de a face cu vremea proasta, aveti o mai mare grija la franare si accelerare.
Nu veti vedea prea multe motociclete pe drumuri de iarna si asta pentru ca este prea periculos si inconfortabil. Ganditi-va de doua ori inainte sa conduceti pe vreme proasta.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu