duminică, 23 ianuarie 2011

Motojurnal / Editia VIII

Service la inceputul sezonului.

Chiar daca ultimele zile ne-au acompaniat cu ploi iata totusi ca iarna isi da ultima suflare si odata cu primavara incep sa apara pe strazile patriei frumoasele si mult iubitele autovehicule pe doua (cateodata trei) roti.
Totusi, sa nu fim prinsi cu garda jos. Iata cele mai importante operatiuni de verificare si intretinere ce trebuiesc facute inainte sa scoatem herghelia in strada dupa iernat.
Se va verifica starea bateriei, nivelul si densitatea electrolitului. Acolo unde este cazul, se va incarca la redresor.
Se va decalamina chiulasa si capul pistoanelor. La motoarele in doi timpi, se vor decocsa segmentii si se vor curata ferestrele de baleiaj daca se constata depuneri.
Se vor curata bujiile si se va regla distanta electrozilor, corespunzator cartii tehnice. La motocicletele dotate cu aprindere electronica, distanta dintre electrozi este mai mare decat la aprinderea clasica. Daca bujia are tendinta sa dea scanteie in afara electrozilor sau acestia sunt topiti, bujiile se schimba. Atentie la cifra termica corespunzatoare fiecarui motor in parte!
Se vor controla toate contactele si cablajele electrice, starea sigurantelor fuzibile, buna functionare a intrerupatoarelor de pe ghidon.
Se vor verifica contactele platinate si distanta corespunzatoare. Se vor curata sau inlocui, acolo unde este cazul. Se va unge axul contactului mobil.
Controlati  si reglati avansul la aprindere.
Se vor verifica si unge toate cablurile comenzilor motocicletei, inclusiv "melcul" vitezometrului.
Se va curata filtrul de aer sau se va recurge la inlocuirea lui.
Spalati carburatoarele si robinetul de benzina. Acolo unde este nevoie, refaceti nivelul de benzina din camera de nivel constant, prin interventii asupra plutitorului.
In ceea ce priveste franele ar trebui neaparat curatati sabotii sau placutele, in functie de caz. Reglati franele, completati nivelul cu lichid si aerisiti conductele.  Atentie la starea racordurilor de cauciuc! Daca lichidul de frana este murdar sau are o vechime mai mare de doi ani in instalatie, se inlocuieste cu unul proaspat.
Atentie la starea sabotilor sau a discurilor de frana! Un disc fisurat, deformat sau cu rizuri reduce mult din eficienta franarii sau chiar o anuleaza.
Se vor demonta si curata tobele de esapament. Este o operatie deseori neglijata, dar foarte importanta, mai ales la motocicletele cu motoare in doi timpi, unde calaminarea este foarte puternica. O toba murdara reduce foarte mult din performantele motorului.
Se vor unge toate punctele de gresare sau locurile care necesita acest lucru. Nu uitati comanda acceleratiei!
Se va verifica starea spitelor, centrarea rotilor. Cand rotile sunt turnate din aliaje usoare, se verifica cu atentie sa nu prezinte eventuale fisuri.
Se curata si se greseaza rulmentii rotilor.
Jugul furcii fata trebuie sa fie strans corespunzator. De asemenea, verificam starea rulmentilor si strangerea lor, atat la furca, cat si la bascula. Cand nu sunt capsulati, se ung cu vaselina. "Geometria" ghidonului trebuie sa ne fie, de asemenea, in atentie, mai ales dupa o mica... "tranta".
Se vor curata amortizoarele si se va inlocui uleiul hidraulic, daca s-au parcurs peste 20.000 km sau acesta are peste doi ani vechime. Amortizoarele, atat ale furcii fata, cat si ale basculei spate, daca nu sunt in perfecta stare, au repercursiuni negative asupra tinutei de drum si manevrabilitatii.
Majoritatea motocicletelor au transmisia prin lant, cele mai noi dotate cu O-ring-uri. Intretinerea periodica se face verificand tensionarea lui, lasandu-i o "sageata" de 1-2 cm si avand grija sa fie intotdeauna uns. Se pot folosi cu deosebit succes spray-urile speciale, cu teflon. Acolo unde se impune, lantul se schimba cu unul nou. In cazul motocicletelor dotate cu transmisie prin arbore cardanic, intretinerea este mult mai usoara. Se schimba periodic uleiul de la grupul conic, dupa caz si de la ax, cu ulei de transmisie, nu mai tarziu de 30.000 km.
Atentie la suruburile de fixare si la integritatea aripilor, mai ales in zona gaurilor de prindere! O fisura cat de mica sau o piulita nestransa ne pot arunca aripa pe roata si accidentul este gata!
Nu uitati de "cosmetica" si aspectul general al motocicletei.
Executati mici retusuri de vopsea, acolo unde este cazul. Curatati cu atentie partile din plastic si plexiglas. Lustruiti cu o pasta speciala partile cromate.
Nu uitati sa acordati o atentie deosebita pneurilor. De starea lor depinde viata noastra si a altora si, ...nu in ultimul rand, prezenta sau... absenta Certificatului de inmatriculare.
Nu mergeti pe principiul romanesc "mai bine un ulei mai ieftin, schimbat mai des". Mai sanatos este "motocicleta mea, iubita mea"! Mai bine un ulei mai bun, schimbat mai des. Motorul va va rasplati efortul.
http://www.motorlife.ro/





BMW  R35 






Modelul R 35, intrat in productie din 1937, era un monocilindru de la BMW aparut dupa seriile R2 si R4. R35 avea in plus fata de seria R4, pe care a si inlocuit-o, 2CP  cu o cilindree de 350 cc. A fost caracterizata ca una dintre cele mai rezistente motociclete ale vremii . Perioada de constructie a fost intre 1937-1940
Transmisia era pe cardan asigurata de o cutie in 4 trepte, schimbator la mana si un ambreaj uscat.
Sasiul era un cadru inchis de otel, fara suspensie pe spate ci doar pe fata unde motocicleta era dotata cu o furca telescopica.
Aceasta motocicleta a fost produsa mai tarziu in  Eisenach, in RDG pana 1955 sub numele EMW R 35 (Eisenach Motoren Werke), diferentele fata de BMW R 35 fiind:
Furca fata la BMW era cu arcuri pe cand la EMW era hidraulica.
Cadrul a fost alungit cu 3 mm si dotat cu suspensie spate, necesitand si schimbarea grupului final.  
Etrierele au fost inlocuite. Saua BMW R 35 avea doua arcuri in lateral care ii asigurau pilotului un mic grad de confort  pe cand la EMW R 35 Saua avea un singur arc central care contracara presiunea exercitata de greutatea conducatorului.
Comensile de pe ghidon au fost schimbate de asemenea.
Alte diferente ar fii: luminile spate, sistemul de evacuare si forma aripilor.
Pe scurt iata cateva din caracteristicile tehnice cele mai importante
Motocicleta era un monocilindru cu transmisia finala pe cardan.
Alezaj 72 mm
Cursa 84 mm
Cilindree 340 cm ³
Puterea 10 kw / 14 CP
Vmax 103 km / h
Greutate la gol 170 kg
Greutate total admisa 365 kg
Capacitate rezervor 12 l.








GSX-R600 2011



Suzuki a lansat ultima versiune a celui mai popular model, GSX-R600. Gixxer din 2011 este cu aproape 10 kilograme mai usor decat modelul din 2010, datorita materialelor folosite si a noului design. Pentru prima oara, GSX-R 600 primeste suspensii fata Showa Big Piston mai usoare cu aproape 1 kg decat furca cu care a fost dotat modelul 2010, frane Brembo, sasiu din care s-a scazut 1.3 kg, bascula spate mai slaba cu 1 kg, toate aceste modificari ducand la aparitia unei motociclete supermodel.

Iata si cateva dintre cele mai importante caracteristici tehnice:
Modelul este disponibil in culorile alb-albastru si alb perlat-negru, frana fata fiind asigurata de doua discuri de 310mm, etrierul fiind dotat cu patru pistonase
Frana spate este tot una pe disc.
Greutatea este una de 187 kg, rezervorul de combustibil avand o capacitate de 17.0 l.
Masuratorile oficiale dezvaluie o garda la sol de 130 mm, o lungime  de 2030 mm si latimea de 710 mm. Inaltimea sa este de 810 mm.
Suspensii: pe fata avem o furca upside-down Showa Big Piston iar pe spate monoamortizor.
Cutie viteze este una in 6 trepte.
Acum vorbim despre inima unei motociclete, motorul, care este unul de 599 cc, in 4 timpi , cu o racire pe lichid si rata de compresie de 12.9 : 1 capabil de 108CP la roata.


Stiri Dakar



Emanuel Gyenes a realizat în această seară cea mai mare performanţă din istoria participărilor româneşti în raliul Dakar, cea mai dură competiţie automobilistică din lume. Raiderul echipei Vectra Racing a terminat competiţia pe locul 17 la general şi s-a impus în clasa moto maraton. 



Celălat român care a luat startul în Dakar 2011, Marcel Butuza, a terminat şi el competiţia, clasându-se pe locul 57 la general.

În ultima etapă a Raliului Dakar 2011, disputată, sâmbătă, între localităţile Cordoba şi Buenos Aires, pe o distanţă de 645 de kilometri, din care doar 181 cronometraţi, Gyenes a terminat pe locul 25, iar Butuza pe 55.

Etapa a fost câştigată de belgianul Frans Verhoeven (BMW), urmat de portughezul Helder Rodrgues (Yamaha) şi de brazilianul Jean de Azevedo (KTM). Competiţia a fost câştigată de spaniolul Marc Coma (KTM), care s-a impus cu peste 15 minute în faţa francezului Cyril Despres (KTM).

La clasa auto, ultima etapă i-a revenit spaniolului Carlos Sainz, urmat de coechipierul său de la Volkswagen, Nasser Al-Attiyah (Qatar), şi de polonezul Krzysztof Holowczyc (BMW). La general, Al-Attiyah s-a impus lejer, cu aproape 50 de minute în faţa sud-africanului Giniel De Villiers (Volkswagen).
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu