miercuri, 5 ianuarie 2011

Motojurnal / Editia II

Ducati Monster

Acum , personal va spun ca sunt legat prin amintiri frumoase de aceasta motocicleta. Prin 2005 a fost prima mea non-comunista pe care m-am urcat si sunetul acelui Monster parca imi rasuna si acum in timpane. Este o motocicleta pentru cei care stiu ca Ducati reprezinta un fel de a fi in lume, cu unul dintre cele mai prolifice fan-club-uri si posesori care isi duc loialitatea pentru marca aproape de fanatism.

Iata si cateva date tehnice ale modelului 2010

MOTOR

Răcit cu aer, în 4 timpi, 2 cilindri în “V” la 90°, cu vilbrochenul dispus transversal, câte o axă cu came în chiulasă acţionată prin curea dinţată, două supape pe cilindru, distribuţie desmodromică, ungere cu carter umed, injecţie de benzină cu clapete de 45 mm, catalizator cu sondă lambda, alternator 520 W, baterie 12 V/12 Ah, ambreiaj multidisc în baie de ulei acţionat hidraulic, cutie de viteze cu 6 rapoarte, lanţ cu O-ringuri, raportul de demultiplicare a transmisie secundare fiind unul de 45:15

Alezaj x cursă: 88,0 x 57,2 mm

Capacitate cilindrică: 696 cmc

Raport de compresie: 10,6:1

Putere: 75 CP la 9.000 rpm

Cuplu maxim: 69 Nm la 7.750 rpm

SISTEM DE RULARE

Cadru-grilă din ţevi de oţel sudate, cu componente din aluminiu, furcă upside-down cu jambe de 43 mm, amortizor central reglabil în pretensionare şi amortizare în detensie montat direct pe bascula monobraţ din aluminiu, frână faţă Brembo cu două discuri de 320 mm, etriere fixe cu 4 pistonaşe, frână spate disc de 245 mm, etrier fix cu două pistonaşe

Jante turnate din aluminiu: 3.50 x 17; 4.50 x 17

CARACTERISTICI

Ampatament: 1.452 mm. Unghi furcă: 66,0°. inălţime şa: 780 mm. Cursă de amortizare faţă/spate: 120/148 mm. Greutate la plin: 185 kg. Capacitate rezervor/rezervă: 15,0/3,0 litri

Garanţie: 2 ani

Interval revizii: la fiecare 10.000 km

Culori: roşu, negru, alb

Preţul este de 7900 euro plus inca 1000 euro pentru ABS, pret cu TVA inclus.
Cand alegi saua unui Monster, nu alegi doar o motocicleta ci un stil de viata. Monster reprezinta dorinta de a experimenta exuberanta puterii pure oferite de o motocicleta exemplara .Filozofia “mai putin inseamna mai mult” este cea care a facut din monster o motocicleta emblematica . Mai putina greutate plus un cuplu mai mare egal super-distractie.Noutatea in familia Monster o reprezinta ABS-ul care nu a mai fost montat pe aceasta motocicleta pana in 2010 lafel ca protectia esapamentului care ofera un excelent scut termic si o cutie de viteze nou-nouta pentru 696 cu 1.2 kg. mai usoara decat precedenta . De asemenea manerele de frana fata si ambreiaj sunt reglabile astfel incat sa se poata potrivi cat mai bine pe mana orcarui posesor
O alta noutate de la Ducati este Monster ART.
Monster-ul s-a dovedit a fi acel Ducati care inspira si stimuleaza cel mai mult arta personalizarii. Designeri, artisti, actori, muzicieni si, mai presus de toti, motociclisti din toata lumea au fost motivati de Monster sa creeze propriile “capodopere pe doua roti". Acest fenomen incredibil, care in numai 16 ani a facut din Monster etalonul modernismului si totodata al boemiei, i-a motivate pe cei de la Ducati sa initializeze un proiect prin care sa sarbatoreasca potentialul artistic al acestei motociclete.
"Colour Therapy" reprezinta prima faza din Monster ART project.

Ducati prin Colour Therapy ofera 10 noi optiuni pentru culoare:

"Rosso GP",

"Verde Tricolore",

Galbenul "Giallo Ducati",

"Lilla Glamour",

"Blu Italia",

"Azzurro Mediterranei",

"Arancione Scrambler",

"Amaranto Glossy" (un mov bogat),

"Argento Vivo" si "Oro Puro".

In Italia, Franta si Spania, poti alege toate cele 10 noi culori la un pret aditional motocicletei, sau pot fi cumparate separat ca accesorii Ducati (tank cover, seat cover, aripa fata, micro carena pentru far) si astfel in doar 10 minute Monster-ul poate fi total transformat.

MZ ES 175-250
"gatul de lup"
"Eine gute Reise mit MZ" - O calatorie buna cu MZ; sloganul lansat la inceputul anilor '60, odata cu seria ES era pe delin indreptatit. Calitatea, performantele si comoditatea in conducere au facut din "gatul de lup" un placut companion de calatorie solo, dar si cu atas.
Avand deja un nume consacrat in intrecerile de foc ale concursurilor Six-days din epoca, reputata firma est-germana incepe productia celei mai numeroase seriii de fabricatie, MZ ES, o constructie cu linie si performante de top rezultate din experienta dobandita la curse. Paternitatea noului model revine talentatului inginer Walther Kaaden. Cu toate ca era realizata in buna conceptie utilitar-populara, motocicleta MZ ES a facut o figura frumoasa si pe pietele vestice. Farul motocicletei, element care i-a adus porecla de "gat de lup" sau "ochi de melc", era solidar la cadru, ramanand fix in momentul bracarii dreapta-stanga. Multor motociclisti li s-a parut o solutie insolita, dar se pare ca a reprezentat o idee buna. In prezent foarte multe motociclete au adoptat aceasta varianta. Esapamentul se facea printr-o singura toba extrem de silentioasa, avand un sunet specific MZ. Mai trebuie spus ca in tara de origine, R.D.G., a existat o varianta de 300 cmc.
Luata per ansamblu, MZ era o motocicleta compacta, bine finisata. La drum era foarte sigura si foarte fiabila. Rezervorul avea o capacitate de 18 litri, asigurand o autonomie de aproape 300 km. Ambielajul cu platane masive asigura un mers linistit, dar si reprize bune. Se facea din plin remarcata prezenta avansului centrifugal. Singura diferenta vizibila intre cele doua modele era data de forma capacelor cutiilor laterale. Cu toate ca era un motor relativ mic, MZ ES 250 putea duce si un atas. Ca mai toate motocicletele est-europene si MZ ES a ajuns pe paman romanesc, unde si-a facut un bun renume.
In prezent, desi a depasit patru decenii de la aparitie, MZ ES inca merge, original cum a fost creat de fabrica sau bricolat dupa cum au crezut posesorii lor.
Fara a fi deosebit de performant, fiabilitatea, intretinerea aproape nula, comoditatea si usurinta conducerii au propulsat in galeria marfurilor de renume sigla MZ, devenita deja celebra:
Principalele caracteristici ale tipurilor MZ ES :
Model MZ-ES 175 | MZ-ES 250
monocilindru in 2T, racit cu aer,
Cilindree 171 cmc respective 247 cmc
Putere 11 CP/5300 rpm respectiv 14,25 CP/5000 rpm
Carburator BVF 25 sau BVF 26 pentru fratele mai mare din serie
Dinam GM 6 v - 60 W regulator centrifugal de avans, bujii 240
Baterie 6 v - 7 Ah cu plumb sau fier-nichel
Ambreiaj multidisc in baie de ulei montat pe ambielaj
Cutie de viteze cu 4 trepte
Cadru simplu leagan inchis
Furca fata tip Earles cu cursa de 142 mm
Suspensie spate furca oscilanta lunga cu cursa de 115 mm, cu trepte de reglaj
Frane clasice cu tambur actionate prin cablu si tija
Viteza 100 km/h si 110 km/h
Consum 5,2 litri/100km pentru clasa 175 si 6,5 litri/100km pentru es-ul de 250
Atas - tip MZ, Stoye, Jawa, Panonia
Se spune ca, atunci cand au intrat MZ-urile in tara, erau asa de rapide incat Militia nu le putea prinde, astfel incat le-a fost scoasa o piesa "secreta" din motor. Aceasta piesa nu s-a descoperit nici pana in zilele noastre, dar nici nu este nevoie de confirmarea acestui mit, aceste masinarii fiind inca foarte rapide si pentru secolul 21. Regina anilor 60 se mai vede inca pe strazile din intreaga lume, fiind admirata de nostalgici cat si de generatia tanara. Poate singurul dezavantaj al MZ-ului ar fi faptul ca este prea silentioasa si se face nevazuta, prezenta ei fiind mult mai mare decat se crede.
Acest material a fost “cules” de pe www.monstrumecanic-mz.go.ro

Salutul si semnale intre motociclisti
Salutul de intalnire
Primul salut al motociclistilor, efectuat la incrucisare, consta intr-un semn cu mana stanga (si niciodata cu mana dreapta, din motive evidente). Semnul cu mana stanga se poate face cu doua degete in V, pentru a-l imita pe Barry Sheene dupa fiecare cursa castigata. E un semn celebru din anii 70.
Salutul cu mana stanga la incrucisare e inlocuit de un salut cu piciorul drept cand depasim un motociclist. In plina accelerare si depasire, acest semn evita lasarea libera a ghidonului, lucru important pe o motocicleta. Acest semn nu trebuie confundat cu lovitura de picior in portiera. Concluzie: se utilizeaza doar pentru a saluta un motociclist.
Primele doua semne sunt adeseori inlocuite de un semn din cap, mai ales in oras, unde am sta cu mana in aer mai mult decat cu mana pe ghidon. Nu este un semn foarte vizibil, dar este cel mai sigur (mai ales pentru incepatori). Din pacate, in orasele mari, majoritatea motociclistilor uita sa raspunda la salut.
Semnal cu farul
Avertizeaza asupra unui pericol, si este inteles de toata lumea. Din cauza acestui lucru nu se recomanda utilizarea sa ca salut,. Combinat cu balansarea mainii de sus in jos, inseamna "incetiniti".
Drumurile sunt adeseori periculoase pentru motociclete, si in caz de aderenta scazuta datorata nisipului, uleiului, pietrisului, este politicos sa prevenim motociclistii care vin din spate lasand un picior aproape de pamant. Acest semnal poate fi in mod egal si o buna modalitate de a anticipa apropierea unei portiuni cu aderenta proasta.
Din seria semnelor preventiv, se foloseste mana pentru a indica un pericol iminent, cum ar fi o groapa, gura de canalizare. Acest semn il completeaza pe cel precedent, putandu-se folosi impreuna. Un motociclist avertizat de doua ori inseamna un motociclist la verticala.
Daca observati un motociclist cu farul stins, sau o alta problema cu luminile, e suficient sa deschideti si sa inchideti de mai multe ori mana de sus in jos (de la cap la ghidon).
Acestea sunt semen folosite la intalnirile ocazionale. Acum o sa enumar cateva dintre cele mai importante semnale intre motociclisti la mersul in grup.
Semnale cu mana
Anumite semnale cu mana sunt optionale la mersul in grup: semnalizatoarele motocicletelor din fata sunt suficiente pentru a avertiza apropierea unui viraj, iar semnalele cu mana pot fi chiar periculoase in acest caz. Pe de alta parte, alte semnale cu mana sunt extreme de folositoare pentru un motociclist care nu are alta metoda de comunicare.
Cele mai importante doua mesaje cu mana pentru un motociclist care nu este echipat cu radio sunt: semnalizarea unui obstacol pe drum, avertizand motociclistul sa-l evite; si indicarea rezervorului. Un motociclist care indica propriul rezervor, indiferent pentru ce motiv, va transmite celor care-l urmeaza (in special inchizatorului de grup) ca trebuie sa se opreasca cat mai repede. Pot exista mai multe motive: pentru ca are nevoie de benzina; pentru o pana, pentru ca are o problema medicala sau mecanica; pentru ca pasagerul are probleme; sau pentru orice alt motiv. Un asemenea semnal va si semnalat conducatorului de grup. Acesta poate efectua o oprire pentru intreg grupul daca gaseste suficient spatiu de parcare. Daca nu, motociclistul cu probleme se poate opri, iar inchizatorul de grup va opri cu el pentru a-i acorda asistenta.
Mai sunt si alte semnale cu mana care pot fi folositoare pentru motociclistii fara radio in timpul primbarii in grup. Acestea includ:
Inapoi – palma mainii stangi aratata grupului, miscata catre spatele motocicletei
Pregatit de plecare – pumnul strans cu degetul mare in sus, cu mana ridicata suficient de sus pentru a fi vizibil de conducatorul grupului
Formatie sir indian – un deget indreptat in sus pe varful castii
Incetinire – bratul stang tinut drept orizontal si balansat in sus si-n jos
Politie – mana loveste varful castii de cateva ori
Marirea vitezei sau apropierea formatiei – mana stanga miscata vioi in cerc
Formatie in zig-zag – pumnul strans, aratatorul si degetul mic aratand in sus deasupra castii
Intoarcere – mana stanga face cercuri in aer deasupra capului.
In orice caz e o daovada de bun-simt sa saluti un alt motociclist in trafic fara sa astepti un raspuns, din pura solidaritate si respect pentru oamenii care impartasesc aceeasi pasiune ca tine.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu