duminică, 8 ianuarie 2012

Motojurnal S.2 / 1

 Stiri 


Raliul Dakar 2012 - Coma este pe locul 1 in etapa a 7-a! Gyenes e pe 21 la general si Butuza pe 49.

            Din cauza ninsorii abundente de pe Cordiliera Anzilor, Raliul Dakar a luat o pauza fortata vineri, fiind reluat a doua zi, in etapa a 7-a in Bucla la Copiao in Chile, spaniolul Marc Coma de la KTM obtinand victoria (3h51'35",) la clasa moto , in timp ce ai nostirii, isi continua parcursul intr-un ritm extraordinar. Mani Gyenes este pe locul 25 (35'22" fata de locul I) in timp ce Marcel Butuza a urcat pe 54 (1h03'02" fata de locul I).

            La general podiumul este ocupat de Despres pe locul I, Coma pe II si portughezul Rodriguez pe III. Emanuel Gyenes este pe pozitia 21 iar marcel Butuza pe 49.

 Duminica este programata prima zi de odihna, la Copiapo, iar luni competitia se reia cu etapa a 8-a, intre localitatile chiliene Copiapo si Antofagasta, cu speciale de 477 kilometri.






DKW NZ 350  1938 - 1943



Brosurile dealerilor DKW anuntau pe 28 Decembrie 1937 planurile aparitiei seriei NZ, cu doua modele noi, de 250 respectiv 350cc. Declaratiile oficiale de la 28 Martie 1938 prezinta din nou seria NZ ca o prezenta aproape palpabila iar in Noiembrie 1938 primul NZ iese pe portile fabricii.

            La acea data fabrica intampinase deja cateva probleme din cauza lipsei materialelor asa ca primelor motociclete din seria NZ le lipseau cricul lateral si carcasa lantului. De fapt, pe aceasta serie, carcasa lantului nu a fost niciodata montata, fiind inlocuita cu o aparatoare de genul acelora intalnite la biciclete.

            Initial se planificase ca lateralele rezervorului sa fie cromate dar cu putin timp inaintea lansarii noului model in cadrul expozitiei Berlin Kaiserdamm, in Februarie 1938, cromarea a fost interzisa pentru motociclete. DKW au venit atunci cu o solutie ingenioasa: Lateralele rezervorului au fost acoperite cu aluminiu topit si lustruit

            Noua serie NZ era rezultatul catorva ani buni de cercetere tehnica si inovatii facute la centrul de cercetare DKW. Un cadru nou, revolutionar, din otel presat, un bloc al motorului foarte frumos, o cutie cu 4 trepte de viteza, un nou mecanism al starterului, cateva doar dintre principalele caracteristici ale modelului civil. Cadrul in sine era o capodopera a ingineriei: fabricat din doua foi de otel presat, sudate electric (procesul de sudare al cadrelor forta fabrica la un consum mare de electricitate asa ca aceasta operatiune a fost permisa doar pe timpul noptii, cand consumul electric in alte parti ale orasului era mai scazut decat ziua).
                   
            Initial era planificata si o suspensie spate pentru motocicleta. S-au facut multe teste si au ales o suspensie care fusese patentata deja de catre constructorul italian Benelli. Cand a devenit clar faptul ca Benelli trebuia platit, conducerea a renuntat la suspensia spate. Totusi, in jur de 1100 NZ-uri au fost dotate cu acel sistem de suspensie, toate acele motociclete intrand in dotarea organizatiei guvernamentale NSKK. La sfarsitul lui 1938 apare si o varianta NZ offroad, mai scumpa cu 40 RM (Reichsmark). Modelul prezenta un esapament inaltat si o aparatoare a dinamului dar anvelopele erau aceleasi cu modelul “de strada”.

            Din 1939, seria NZ se mareste cu un membru, o versiune speciala pentru guvern, cunoscuta mai tarziu ca NZ 350/1943 iar in cele din urma NZ 350-1.

            In Iunie 1940, partea din spate a motocicletei a fost scurtata cu 40mm (incepand cu cadrul seria 582559), modificare care a dus la inaltarea seii spate cu 4mm. Doua modele de esapament au fost montate pe seria NZ: Eberspaecher si Leistritz. Cel din urma era usor reconoscibil multumita terminatiei in forma coada de peste

            La inceputul anului 1941, productia de NZ250 este oprita. NZ350 continua sa fie fabricat dar numai pentru folosirea de catre Wermacht (incepand cu seria 595200). In acelasi moment, cutia de viteze a fost imbunatatita d.p.d.v. al materialelor, deasemenea fiind schimbate rapoartele de transmisie pentru a facilita condusul la viteze mici, in coloana. Aceste cutii pot fi recunoscute dupa literele VG "verstaerktes Getriebe" stantate pe carcasa.
       
            In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, productia companiei a fost restransa de la gama 125-500cc, de diferite modele, la productia a doar doua modele NZ 350-1 si RT 125. NZ350 a fost adaptat pentru utilizarea pe front, intrand in catalogul Wermacht de “motociclete de clasa medie – 350cc”.



Motor                         monocilindru 2T, 346cc, racit cu aer
Putere                        11.5CP@4000rpm
Alezaj/cursa              72/85mm
Raport compresie    5.7:1
Carburator                 Amal M 76/426, Bing AJ 2/24, Graetzin H 24; 24 mm
Electrica                    6 volti
Lungime                    209cm
Latime                       75cm
Inaltime sa                 70cm
Garda sol                  12mm
Greutate                    145Kg
Cap. rezervor            14l
Consum                     3.3l / 100km

Transmisie                4 trepte, actionata cu pedala stanga/maneta in dreapta rezervorului

Cadru                         Rigid, din otel presat
Furca                         Paralelogram
Frane                         Tambur
Roti                            3.25/19

Total unitati produse            45.300 intre anii 1938 – 1943.











Kawasaki Versys 1000 - 2012





General

            Cu un aspect ciudat, de la distanta mi-a lasat imresia ca e inspirata din MZ-ul “gat de lup”, aceasta motocicleta m-a surprins de la prima vedere. Nu acelasi sentiment l-am incercat cand am facut cunostinta cu motorul. Are un cuplu foarte bun pe toata plansa de turatie si daca o dai in “rosu” te trezesti cu cea mai rapida motocicleta din categoria sa. Totodata este extrem de confortabila. Va parcurge kilometru dupa kilometru toata ziulica fara sa se planga de nimic. Doar furca fata poate ridica anumite semne de intrebare, dar numai cand este solicitata la maxim. La 11.500 Euro, raportul calitate–pret este unul excelent fata de concurenta. Pana la urma, este un tourer all-round fiabil, complet.


            Motorul

            Cred ca motorul este asul din maneca lui Versys. Bazat pe propulsorul lui Z1000, motorul cu 4 cilindrii in linie este uimitor si cu siguranta o sa-l detroneze pe legendarul GS de la BMW. Compresia a fost micsorata fata de Z1000 si cu o mica ajustare a alimentarii cu combustibil motorul de 1043cc trage linie la 116CP si 102 N/m.


            Manevrabilitate

            Tinand cont de faptul ca e o namila de motocicleta de 239kg nu e deloc rea, ba chiar din contra, e stabila la viteze mari, pe autostrada si franele asistate ABS o sustin excelent. Singura chichita vine de la furca fata care se simte ciudat cand ii ceri maximul. In 90% din timpul de pilotaj este ok dar uneori, cand ceri multe de la suspensia fata, feedback-ul este greoi, ba chiar te baga in incurcatura pentru ca nu simti exact cata aderenta ai la roata fata. Poti sa te apleci cu motocicleta in curbe pana ii zgarii scaritele dar nu cu incredere de 100%. Spatele nu ridica probleme. Simti perfect ce se intampla cu roata si ce trebuie sa faci.  


            Echipare

            ABS-ul e standard, lafel ca si discurile de frana sport, “petala”. Mai important e ca acum avem un sistem de control al tractiunii in trei trepte, nou-nout, care combina cele mai bune calitati ale sistemului de pe  ZX-10 cu cel de la GTR1400. Setarile pot fi schimbate in mers daca inchizi acceleratia. Suspensia spate se poate seta pe pre-incarcare in timp ce furca e complet ajustabila. Si mai e o lista imensa de accesorii aftermarket de calitate printre care gasim un set tocmai bun de cutii laterale.



            Calitate si fiabilitate

            Tinand cont de pretul foarte rezonabil in comparatie cu concurenta, nivelul finisajelor si calitatea materialelor sunt ridicate. Bordul este ajustabil numai manual si asta ar fi singura mea observatie. Nu are rost sa ridic semne de intrebare, mai ales ca fiabilitatea motorului Z1000 s-a dovedit a fi nezdruncinata.


            Valoare

            La banii astia (11.500 E) ai tot ceea ce te-ai astepta sa gasesti pe o motocicleta tourer, mult mai ieftin decat principalul concurent – BMW GS. Tiger 1050 de la Triumph se apropie la bani dar nu are nimic pentru asistenta pilotajului pe partea electonica. Din pacate in Romania acest model nu este pe piata, gasim doar Versys-ul de 649 cc, cu 2 cilindri paraleli, la 8.103 Euro.


            Detalii tehnice

V.Max                        225.3Km/h
Putere                       116CP
Cuplu                         102N/m
Greutate                    239Kg
Inaltime sa                 945mm
Cap. rezervor            21l
Motor                         1043cc, 4 cilindri transversali, 16v
Transmisie                6 trepte
Cadru                         Dublu-tubular, aluminiu
Suspensie     fata     43mm, complet ajustabila
                        spate  monoamortizor ajustabil pe preincarcare si recul
Frana  fata                 2discuri X 300mm, etrier cu 2 pistonase
            spate              disc 250mm, etrier cu un singur pistonas              

2 comentarii: