duminică, 18 decembrie 2011

Motojurnal / Editia XLVII


Stiri


Confederate Motorcycles au smuls copertina de pe ultima lor cretatie.

X132Hellcat este ultima creatie a companiei din linia sa de “bijou-uri” si se prezinta cu un motor facut din aluminiu 6061 ( tipul de aluminiu folosit la motoarele avioanelor). Modelele anterioare Hellcat au fost nevoite sa imprumute anumite componente de la alti producatori dar compania spune ca Hellcat X132 e rasa pura. Cu toate astea, guru V-twin de la S&S si-a pus amprenta pe creatie. Ca orice alt produs al constructorului din Alabama, Hellcat X132 face uz (abuz) numai de componente de calitate superioara se la motorul din aluminiu 6061 pana la suruburile si piulitele din inox…

            Asa cum va asteptati, toate astea au un pret pe masura. Daca va place noul Hellcat va trebui sa scoateti din buzunare 49.500$. E un pret foarte mare dar mai mic totusi decat cel al modelelor precedente si puneti mana pe un motor de 2200cc capabil de un cuplu de 197N/m. V-am zis ca motocicleta cantareste 215Kg? Suna lafel de tentant ca o noapte alba dar… cu banii astia poti sa-ti iei trei BMW-uri S1000RR si-ti mai raman bani si de benzina. Totusi chiar si cu 3 S1000RR nu o sa ai exclusivitatea pe care ti-o ofera Hellcat-ul.

            Confederate intentioneaza sa produca doar doua modele X132 Hellcat pe saptamana, incepand din ianuarie 2012.







Harley Davidson celebreaza ce-a de-a 10-a aniversare a modelului V-Rod cu un model special.

V-Rod 10th Anniversary Edition model 2012 este o motocicleta agresiva, de inalta performanta, cu un design unic, care celebreaza 10 ani de la lansarea primului model V-Rod. Este un model exclusivist, limitat, facut pentru viteza. Complet decorat cu ornamente cromate si argintii, aceasta puternica motocicleta cruiser dispune de un ghidon ergonomic stil drag, coborat, care va plaseaza intr-o poziţie agresivaă pe power cruiser. Modelul a fost redesenat pentru confort, performanta si manevrabilitate superioara. H-D V-Rod Anniversary Edition dispune de tobe Harley duble. Esapamentul VRSCDX Anniversary Harley dispune de scuturi termice. Sistemul de amortizare a zgomotului acestei motociclete dovedeste ca un esapament performant poate fi si silentios. Suplimentar frumosului esapament Harley, Harley V-Rod 10th Anniversary Edition este prevzut cu un pneu spate ultra-lat, exact ce va doriti pe puntea spate a motocicletelor power cruiser. Pretul modelului la dealerul din Romania este de 15.700 Euro fara TVA.









Sunbeam



Sunbeam

Istoria companiei Sunbeam

            Sunbeam Motorcycle si Sunbeam Motorcar Company Ltd sunt companiile fondate de John Marston (1936-1918) in 1888, Fabricant ce a debutat cu constructia de biciclete in 1877, la sfarsitul sec. XIX avansand la constructia de vehicole motorizate. Marston isi incepuse cariera in afaceri la varsta de 15ani cu compania John Marston Co. Ltd. in Wolverhampton, Anglia, preluand o fabrica de pe strada Villiers ce se ocupa cu productia de tablarie si bunuri de uz casnic.

            Fabrica din strada Pool din Wolverhampton a fost numita "Sunbeamland Works Cycle Factory", numele Sumbeam (eng. raza de soare ) fiind ales de sotia lui Marston, Ellen Edge-Marston. Din cauza faptului ca Sunbeamland Works nu era inca pregatita pentru productia de piese, fiul cel mare al lui Marston, Charles (Sir Charles Marston), pune bazele companiei Villiers Cycle Component Company, producand pedalele pentru bicicletele Sunbeam.

            Villiers devine mai tarziu Villiers Engineering Company Ltd., fabricant de motoare in 2T pentru motocicletele AJS, The James, British Excelsior, New Hudson si altele.




Bicicleta Sunbeam 'Golden'

            Marca Sunbeam isi dezvolta rapid o buna reputatie multumita fiabilitatii, calitatii superioare si a inovatiilor tehnice. Modele precum “Golden” si “Royal” erau echipate cu jante de aliaj, transmisia pe lant printr-un compartiment etans, numit “Mica Baie de Ulei” (conceputa de angajatul Sunbeam James Morgan), mecanismul patentat – reglajul excentric al lantului si un angrenaj epiciclic cu una, doua sau trei pinioane exterioare (planetary gear) in jurul unui pinion central (sun gear) 

            Modelele precum “Golden” erau impodobite cu linii aurii pictate cu foita de aur de 24k. Alte biciclete notabile produse de Sumbeam au fost semi-cursiera Dwarf, Roadster, Season’s, Gent’s, Royal Road Racer si Lady’s Special.

Desi Marston a inceput sa experimenteze cu motociclete inca din 1903, un accident fatal al unuia dintre angajatii sai pe o motocicleta de test ii inabuseste temporar viziunea. In 1905, Compania Motorcar Sunbeam. devine entitate separata, si Marston pastreaza afacerea constructiilor de biciclete si motociclete



Motocicletele Sunbeam

            Primele motociclete produse de Sunbeamland Works apar in 1912 cu numele “The Sunbeam” fiind concepute de inginerul consultanta Harry Stevens –  unul dintre cei patru frati de la A.J. Stevens & Co. Ltd (AJS Motorcycles) –  si John Greenwood care lucrase inainte la Rover si J.A.Prestwich.

            Modelul din 1912 folosea un propulsor monocilindric 4T de 350cc cu supape laterale, capabil de 2.75CP, avea o cutie cu doua trepte de viteza, magnetou in partea frontala si “semnatura” Sunbeam – Mica Baie de Ulei. Modelul de 350cc devine un succes imediat fiid cunoscut si ca “Motocicleta Gentlemanului”. In curand modelul cunoaste o crestere la 500cc si 3.5CP pastrand “imbracamintea” neagra cu dungi aurii.




Sunbeam 500cc – 1916

            Sumebeam cunoaste deasemenea succesul pe pista, angajatii Howard Davies, John Greenwood si Tommy De La Hay castigand cateva competitii printre care Cursa de Fiabilitate Midland.

            La izbucnirea Primului Razboi Mondial, in 1914, multi producatori de motociclete din Midland cedeaza eforturile de productie catre Armata Britanica. Modelul Sunbeam Government sunt imbunatatite primind o cutie de viteze in priza constanta, magnetou actionat de un lant Morse in partea din spate si un rezervor modificat, cu trei compartimente. Pana la 1916 Sunbeam  suplinea Armata Rusa cu motociclete propulsate de motoare suedeze MAG 996cc sau J.A. Prestwich. Sumbean incepe productia a doua modele de motocicleta cu atas, “Number 1” si “Number 2”, propulsate de motoarele lui Charles William Hayward.

            In 1916, John Marston, fondatorul companiei, se retrage de la conducerea firmei si se stinge din viata doi ani mai tarziu, la data de 8 Martie 1918, la o zi dupa inmormantarea fiului sau Roland, cu sase saptamani inainte de moartea sotiei sale Ellen. Familia Marston a avut in acel an, in doar doua luni, trei pierderi, extrem de dureroase. Acest aspect lasa compania fara alti succesori in afara de fratele mai mare a lui John, Charles, care lucra la Villiers sau Thomas Cureton, partenerul lui John Marston. In 1919 Sunbeam este cumparata de compania Nobel Industries Ltd. din Ardeer, Scotia, o fabrica de munitie detinuta de industrialistul Alfred Nobel si nu, nu e o coincidenta de nume, e vorba chiar de Alfred Nobel al carui nume il poarta prestigiosul premiu.


Sunbeam Road Racer Model 90 –  1929


            Sunbeam are prima victorie in cadrul cursei T.T. in 1920, pilotul echipei fiind Tommy De La Hay iar in 1921 compania scoate pe piata trei versiuni ale modelului de 3.5CP “Standard”,  “Semi-Sporting”, “Sporting Solo T.T.” si modelele “Longstroke T.T.”. Pana in 1927 Nobel Industries Ltd. fuzioneaza cu Brunner Mond Ltd., devenind Imperial Chemical Industries (ICI), dar numele Sunbeam isi continua drumul in istorie. 1936 este ultimul an al seriei “Longstroke” incheind cu modelul 11.




1932 Sunbeam Model 9 500cc OHV 'Longstroke' Single


            Numele Sunbeam este cumparat de directorul BSA, Sir Bernard D.F. Docker in 1943, viitoarele produse Sumbeam fiind fabricate la fabrica BSA Redditch Worcestershire.


Sunbeam S7 & S8 Models


            Intr-o diferenta radicala fata de modelele conventionale ale trecutului, Sumbeam lanseaza seria “S” cu “S7” in 1946. Pana la final au fost trei modele S: S7, S8 si S7 Deluxe.




1948 Sunbeam S7 500


            Motorul de 500cc a lui S7 era un bicilindru in linie, avea transmisia finala pe cardan, anvelope balon si o vopsea cu stil teutonic, neagra similara cu cea a BMW-urilor vremii. S7  nu a fost primit neaparat bine de public si totodata avea anumite probleme de fiabilitate. In 1949 apare S8, cu anvelope subtiri, standard si era disponibil in doua variante: negru sau gri. A mai fost deasemenea un S7Deluxe care venea in verde mat dar si modelele multicolore pentru export.

            In 1959, BSA lanseaza ultimul produs in colaborare cu Sunbeam – BSA Sunbeam, vandut si sub numele de Triumph Tigress, un scuter monocilindru de 175cc, 2T, proiectat de Edward Turner de la BSA. 1959 este ultimul an de productie pentru Sunbeam si BSA vinde stocul de piese catre Stewart Engineering din Leamington Spa, UK.





Triumph Speedmaster 2011





General

            Tinand cont de pretul de achizitie (7.508 Euro) primesti mult pentru banii dati. Acest cruiser junior nu se simte ca o motocicleta mica, putere e destul de mare, nu iti lasa impresia de produs ieftin, este placut si are aspectul acela de big bike pe care toti il dorim. Atat de bun e raportul calitate-pret incat ma intreb de ce ai vrea ceva mai mare. Poate doar daca esti fan big custom.


            Motorul
           
            Bicilindrul paralel Boneville nu suna extraordinar dar livreaza un cuplu de 71N/m. Unitatea de injectie a combustibilului este inteligent proiectata sa semene cu un carburator si ofera o admisie iroprosabila.


            Manevrabilitate

            Ciudata combinatie de roata fata pe 19” si spate pe 16”, furca neajustabila, dubluamortizor pe spate si o greutate de 250Kg nu o sa fie niciodata reteta pentru manevrabilitate perfecta dar la Speedmaster nu e chiar un dezastru acest capitol, ba pot spune ca e chiar satisfacator. Problemele apar pe drumuri cu imperfectiuni, gropi, denivelari, cand amortizoarele spate se lupta parca sa-ti taseze vertebrele. Dupa vre-o doua ore de mers pasagerul o sa te injure direct, fara menajamenta, lafel ca si coloana ta vertebrala (cea fizica).


            Echipare

            Asa cum probabil te asteptai de la un cruiser de capacitate relativ mica, echiparea e una de baza dar totodata fiabila. Amortizoarele spate sunt ajustabile pe preincarcare si pe rezervor sta frumos un turometru, un detaliu placut la un cruiser.


            Calitate si fiabilitate


            Nu am nici un motiv serios sa ma indoiesc de calitatea sau fiabilitatea motorului derivat din Bonnevile. Nu este stresat pe Speedmaster si ar trebui sa se invarta fericit la nesfarsit. Alocuri, calitatea componentelor justifica pretul scazut: rotile par ieftine si finisajul in partea frontala nu e chiar unul de prima clasa dar una peste alta e mai mult decat multumitoare motocicleta ca un intreg pentru cei 7.500E.



            Valoare

            Asa cum am spus, primesti multe pentru bani putini. Speedmaster e o motocicleta cu pret concurential, e o motocicleta placuta si vine de la o firma cu renume. Nu aveti motive sa va ingrijorati in ceea ce priveste fiabilitatea si este mai mult decat rapida.


Detalii tehnice

Vit.Max                      177Km/h
Putere                          60CP
Cuplu                           71N/m
Greutate                       250kg
Inaltime sa                    690mm
Capacitate rezervor      19.3 litri
Consum mediu             6.5l/100km

Motor                          865cc, 8valve
Transmisie                   5viteze
Cadru                          leagan tubulardin teava de otel

Suspensii          fata      furca 41mm, neajustabila
                        spate    dublu-amortizor ajustabil pe preincarcare

Frane               fata      disc 310mm
                        spate    disc 285mm


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu