duminică, 30 octombrie 2011

Motojurnal / Editia XLI



Dakar 2012. Argentina - Chile – Peru


            Directorul raliului, Etienne Lavigne, a prezentat editia 2012 a raliului Sud-American. Pentru prima oara, anul acesta, ruta va include Peru, acolo unde pilotii vor trece linia de finish. Raliul va strabate continentul, plecand din Mar del Plata la Lima, capitala Perului,  astfel formand o legatura ideala intre oceanul Atlantic si Pacific.
            Cursa va dura 14 zile. Plecarea se anunta pe 1 Ianuarie iar sosirea pe data de 15 ale aceleiasi luni.
            Cursa va acoperi un traseu liniar depasind peste 9,000 Km. Pilotii vor trece zona muntosa Anders si vor atinge desertul Atacama de unde vor patrunde pe campiile peruviene. Argentina va fi locul de plecare si include cinci etape. Din Chile, care va gazdui alte cinci etape, plus o zi de odihna, concurenţii vor avansa spre Atacama. Dupa aceea, raliul va ajunge in Peru, pentru ultimele patru etape si la sosirea in Lima.

            Motociclete – Doar modelele pana in 450cc
            Toate motocicletele inscrise la raliul Dakar 2012 vor avea motoare de cilindree maxima de 450cc.
In editiile 2010 si 2011 tranzitia la noile motorizari, obligatorii pentru rideri de top, a incins competitivitatea intre fabricanti facand loc pentru patru banduri diferite pe primele zece pozitii in clasamentul final de cursa al anului trecut. Quad-urile vor fi deasemenea supuse unei limitari de maxim 800cc.

            Plecarea de la Mar del Plata. Sosire in Lima
Cu peste 600.000 de locuitori, Mar del Plata este al saptelea cel mai mare oras in Argentina. Ceremonia de plecare va avea loc in maiestuoasa Plaza Colón.
Lima, capitala statului Peru este casa a 10 milioane de oameni ceea ce-l face al cincilea cel mai mare oras din America Latina.






EICMA – Salonul Moto International


            Show-ul preinta cifre record: o suprafata de 135,000 m2, 1174 de expozanti din 36 de tari, 7 pavilioane si peste 500.000 de vizitatori asteptati.
             Unic, acesta este adjectivul care poate caracteriza cel mai bine cea de-a 69-a editie a Show-ului International de Motociclete care va avea loc la Fiera Milano intre 8-13 Noiembrie 2011. Dintre toate targurile Moto din lume nu are termen de comparatie. Locul de desfasurare de la Rho Pero primeste si promite sa satisfaca preferintele tuturor iubitorilor de motociclete, in timp ce EICMA, cu o serie de noi evenimente secundare, unele dintre ele in afara motivelor comertului echitabil, se va face in Milano capitala lumii pe doua roti pe intreaga perioada.
                Dacă cifrele conteaza, in acest an, evenimentul poate fi proclamat deja un succes. Cifrele inregistrate la acest moment, care se asteapta sa creasca, sunt: ​​un total de 135.000 m2 ocupati de interior si zonele in aer liber; 1174 expozanti, directi si indirecti, 7 pavilioane preluate deja, cu pavilionul 22 acum adaugat oficial pentru a se potrivi numeroaselor companii de pe lista de asteptare. Dintre marile branduri nici unul nu va fi absent, fiecare dintre ele cu o multitudine de produse noi. Ca de obicei, inima care bate la EICMA se compune din lume. In acest sens, organizatorii asteapta cu nerabdare sa ureze bun venit unui flux de peste 500.000 de vizitatori. 37 de tari vor fi reprezentate de 610 de expozanti directi si indirecti.









Waltham Manufacturing Co.
si motocicleta Metz Orient



            Prima companie fabricanta de motociclete din america, "Waltham Manufacturing Company" (WMC) din Waltham, Massachusetts a fost co-fondata de Charles Herman Metz (1863-1937) in 1893. Waltham a inceput prin fabricarea de biciclete dar, in 1903, Charles extinde domeniul de activitate la fabricarea de autoturisme si motociclete. Waltham Manufacturing era parte integrata a firmei Waltham Watch Company instituita in 1854 de Aaron Dennison.

            Metz se mutase in Massachusetts in 1893 sa-si cladeasca o cariera proiectand biciclete de curse pentru Union Cycle Club din Newton Highlands. A format Waltham Manufacturing alaturi de alti trei parteneri si 100,000$ ca bani de investitii. Desi firma era inregistrata in Maine, locatia fizica era pe Rumford Avenue in Waltham. Metz isi numeste bicicletele "Orient" dupa Orient Fire Insurance Company din New York.

Waltham Watch Company (c. 1890)

In primii ani de productie, Waltham Manufacturing au produs biciclete de antrenament, tandem si siguranta acestea din urma ca un raspuns pentru moartea a doi ciclisti intr-o cursa la Waltham Bicycle Park in 1894. Metz patentase peste 20 de proiecte inovatoare printre care pedalele cu filet pe stanga, care nu se desfiletau in mers. Waltham a fost, de asemenea, cunoscut pentru ciudatenii, cum ar fi "Orite," (aka "On-ten") din 1896, o bicicleta cu zece locuri, care se afla acum expusa la Muzeul Ford din Dearborn, Michigan.



Metz si bicicleta cu motor  „ Orient-Aster”

            Charles H. Metz este primul care a indicat cuvantul „motocicleta” "motor cycle", termen folosit prima data intr-o reclama din 1899 pentru anuntatul Orient. Orient Light Roadster si Orient-Aster din 1900 a lui Waltham Manufacturing au fost primele biciclete propulsate cu motor produse in serie in America, cunoscute simplu ca Orient Motorcycle.

            Metz isi prezinta creatia lumii pentru prima oara in Iulie 1900 pe pista de curse Charles River inregistrand primul eveniment de motociclism viteza din SUA. Orientul inregistreaza un timp de 7 minute pe un traseu de 5 mile.



 Orient Light Roadster 1900
            Partea „Aster” din numele Orient-Aster provine de la denumirea producatorului francez al motorului, Aster,  ce echipa bicicleta lui Metz in vremea in care Orient Light Roadster era propulsat de un motor DeDion-Bouton. Motorul Aster era produs de firma franceza Ateliers de Construction Mecanique l'Aster din Saint-Denis. Aster construia motoare pe baza proiectului revolutionar din 1895 al motorului DeDion-Buton, unul din primele motoare pe benzina intrate in productia de masa.  

            Propulsorul era un monocilindru de 138cc care producea jumatate de cal putere. Orient-Aster este fabricat productie pana in 1904. Ambele modele Orient aveau motorul pozitionat in centrul cadrului pentru o distributie egala a greutatii. Inaltimea acestuia ii permiteau motociclistului sa ajusteze usor carburatorul in mers, si asta era considerat un mare plus la acea vreme.





Motorul Orient-Aster creat de Charles Metz


In 1902 Waltham produce de asemenea un automobil numit "Orient Buckboard". Modelul din 1902 se vindea la aproximativ 875 USD. Cu succesul imediat a lui Orient Buckboard Waltham Manufacturing devine cunoscut ca Metz Car Company. Printre multele realiari Metz, mai amintesc una din primele masini electrice, sponsorizata de Charles Coffin de la General Electric Company. Metz paraseste compania Waltham Manufacturing in 1902 pentru a forma Metz Motorcycle Company pe Whitney Avenue in  Massachusetts.
            Noua motocicleta Metz a fost un alt succes instant stabilind un nou record de 70 de secunde pe mila (82.75Km/h)

            Waltham Manufacturing au continuat sa fabrice ceasuri, vitezometre, busole, sobe, boilere, piese de avioane, gramofoane si aparate radio pana prin mijlocul anilor 1900, mai tarziu concentrandu-se numai pe ceasuri de specialitate si cronografe pentru a fi utilizate in panourile de control pe aeronave. Waltham a fost vanduta in 1994, devenind Waltham Aircraft Clock Corporation in Ozark, Alabama.


'American Motorcycle Co.' si Marsh Metz 'M-M'

            Succesul motocicletei il aduce pe Charles Metz in parteneriat cu David Marsh, proiectantul primului ceas Waltham. Marsh deja pusese bazele firmei Marsh Motorcycle Company in Brockton, Massachusetts in 1905 iar uniunea dintre cei doi naste "American Motorcycle Company" in Brockton. Aici s-a nascut motocicleta Marsh-Metz, cunoscuta si ca M-M.





 Marsh Metz 'MM' 1913

            Nou formata companie construieste primul ei motor in doi cilindrii in 1906, un V-twin de 1000cc capabil de 4CP.


Marsh Metz 1087cc V-Twin 

            Pana in 1908 firma Waltham Manufacturing ramane fara bani si conducerea il cere pe Metz sa revina ca patron. Pentru a reinvia compania si a creste incasarile Metz produce un kit auto inexpresiv numit Plan Car care putea fi asamblat de catre client din 14 kituri separate. Desii Plan Car nu a fost un succes fulminant a reusit sa scoata firma din impasul financiar si compania se extinde devenind Gore Estate.




Marsh Metz

            Pana in 1915 Metz Company produsese peste 7.200 de automobile dar la inceputul Primului Razboi Mondial fabrica e constransa de guvernul statelor unite sa produca piese de avion. Dupa ce razboiul se termina guvernul refuza sa-si plateasca datoriile catre companie astfel ca in 1912 Metz cade din nou pe plan financiar.


M-M 1087cc V-Twin

Metz a schimbat chiar ai numele companiei sale inapoi in "Compania Waltham," crezand ca sonoritatea germana a numelui il trage inapoi. In 1923, compania a declarat faliment, si a fost lichidata. In acelasi an, Metz foloseste ultima sa masina fabricata pentru sa se muta cu familia in Glendale, California unde creaza o fabrica de dulapuri. Metz a murit pe 29 iunie 1937.











Rieju RS3 125 LC - 2011

             

General
            La prima vedere Rieju poate indeajuns de multe incat sa fie considerat peste modelele din clasa lui, construite de branduri cu renume. Are un motor rapid si dotari suplimentare intaresante, cum ar fi quickshifter-ul prezent pe versiunea R, dar, calitatea constructiei slaba si manevrabilitatea scazuta nu pot fi ignorate.

Motorul
            Monocilindrul  Minarelli 4T racit pe lichid este identic cu motorul folosit de Yamaha YZF-R125, cu exceptia ca Rieju foloseste admisia pe carburatie iar Yamaha a optat pentru injectie. Carburatia ii permite totusi spaniolului sa stoarca putin mai multa performanta din motor.


Manevrabilitate
            Aliura sportiva data de furca Upside-Down si bascula sportiva nu se traduc in prea multa incredere in ceea ce priveste manevrabilitatea. Parca nu simti foarte bine ce se intampla la roti iar greutatea e prea mare pentru furca prea moale. La franare si in curbe ai mereu impresia ca te scufunzi.



Echipare
            RS3 vine standard cu indicator al treptei de viteza si poate fi incarcat cu gadget-uri odata cu kit-ul R care contine un quicks hifter si auto-blipper. 


Calitate si fiabilitate
Desii imparte acelasi motor cu Yamaha YZF-R125, se pare ca Rieju RS3 nu imprtaseste cu niponii aceeasi  filosofie in ceea ce priveste calitatea.  Carenajul este superficial, sincroanele cutiei de viteze sunt slabe, clampane si huruie, bordul are un aspect ieftin si oglinzile se pliaza automat, din cauza vantului, la peste 100Km/h. Toate aceste "mici" aspecte indica faptul ca nu ar rezista precum o Honda, Yamaha sau Aprilia dupa un an de sclavie la vre-un posesor mai aspru.




Valoare
            La 3,875 E e mai ieftina (si putin mai rapida)decat YZF-R125 cu aproape 1,000 E dar Rieju nu se ridica la nivelul calitativ sau sentimentul de Big-Bike pe care ti-l da Yamaha si e totusi mai scumpa decat bine-construita Honda CBR-125R care iti da mai multa incredere in utilajul ce te plimba prin trafic.

  


Vit. Max.                    130Km/h
Putere                        15CP
Cuplu                         12N/m
Greutate                     128kg
Inaltime sa                  845mm
Capacitate rezervor    12 litri
Motor                         monocilindru 124cc, 4T, 4V, SOHC, racire lichid    
Cadru                         leagan otel
Suspensie fata             furca USD 40mm, non-ajustabila
Suspensie spate          monoamortizor, ajustabil pe pre-incarcare

Frana fata                   disc 280mm, etrier cu 4 pistonase
Frana spate                disc 220mm, etrier cu 1 pistonas
Anvelope                    fata 100/80/17, spate 130/70/17


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu