duminică, 27 februarie 2011

Motojurnal / Editia XIII

Franarea
Cativa motociclisti romani, din pasiune, au depus o munca destul de dificila (va spun asta din experienta) si au tradus manualul de pilotaj al motocicletei,manual al statului Alberta din Canada.
Concluzia a fost urmatoarea: Ceea ce va invata la scoala de soferi in Romania este depasit si aplicabil pe motocicletele care se fabricau acum 30 de ani. Cititi tot acest text, pentru ca va va salva viata si motocicleta.
Am extras din acest manual capitolul care face referire la franarea pe motocicleta.
Majoritatea motocicletelor au doua frane, care se opereaza in mod indepented. La oprire folositi ambele frane (fata si spate) in acelasi timp. Frana fata ofera 75% din puterea de franare si trebuie folosita in majoritatea cazurilor. Totusi, la viteze joase folosirea franei fata poate cauza o cazatura prin blocarea rotii.
Unele motociclete sunt echipate cu sisteme integrate de franare care opereaza cele doua frane impreuna. Sisteme anti-blocare (ABS) sunt de asemenea disponibile pe unele modele. Daca motocicleta voastra este echipata cu un astfel de sistem consultati manualul pentru instructiuni privind folosirea optima a franelor.
Cateva sfaturi utile pentru franarea motocicletei:
  • Schimbati vitezele in jos in timp ce franati (frana de motor), in acest fel compresia motorului ajuta de asemenea la franare
  • Aveti grija mare cand franati in curba, pe drum alunecos sau griblura. Pentru o franare eficienta in curba, aduceti motocicleta la verticala, indreptati ghidonu inainte de a frana ferm cu ambele frane.
  • Exersati opriri controlate intr-o zona sigura, fara trafic.
  • Invatati sa franati echilibrat si sa simtiti cand rotile sunt pe cale de a se bloca.
  • Puteti frana in viraj folosind ambele frane dar cu precautie. Aveti grija sa nu blocati vre-o roata in special pe drumuri alunecoase.
  • Ramaneti in prima viteza cand sunteti oprit ca sa puteti degaja repede daca este necesar. Mentineti cel putin o frana ferma in timp ce suntei oprit in caz ca ambreiajul se elibereaza din gresala.
  • Niciodata nu circulati cu frana partial aplicata. Acest lucru este semnalizat de stopul de frana care poate induce in eroare alti soferi, de asemenea cauzeaza uzura franelor.
  • Este important ca sa fiti atenti ca ce este in spatele vostru verificand des oglinzile retrovizoare. Lasati spatiu suficient intre voi si cel din fata, cel putin doua secunde. Nu numai ca va ajuta sa evitati o coliziune cu cel din fata, dar va permite sa circulati mai lin si linistit fara opriri bruste.
  • Pentru frane de urgenta folositi ambele frane cu efort maxim dar fara a bloca rotile. Supra-franarea unei roti sau a ambelor cauzeaza de obicei o derapare.
  • Franati cu frana fata complet. Daca se blockeaza, lasati frana imediat. In acelasi timp apasati frana spate. Daca in mod accidental se blocheaza, lasati-o blocata pana ati oprit complet. Daca motocicleta este verticala si va deplasati in linie dreapta puteti inca sa o controlati, chiar daca roata spate se blocheaza. Daca derapajul este cauzat de supra-accelerare slabiti acceleratia. Virati in directia in care doriti ca fata motocicletei sa se deplaseze.
  • Evitati franele bruste pe nisip sau griblura, drumuri alunecoasa, marcaje vopsite, suprafete metalice, drumuri ude, in special in primele minute de ploaie.




Norton Motorcycle

In 1898 James Lansdowne Norton, fabricant de ustensile, cu inclinatii relegioase profunde si standarde inalte fondeaza compania Norton. Incepe activitatea prin furnizarea de accesorii pentru piata de biciclete.



1902-1903 este perioada in care apar primele autovehicule Norton, comercializate sub denumirea de Energette. Acestea erau propulsate de motoare de 160cc French Clement, o cutie cu doua viteze, transmisia finala era pe curea.


Tot incepand cu 1903 sunt dezvoltate diferite modele, majoritatea utilizand motoare Peugeot.


In 1907 numele Energette este alocat unui model nou, motorizarea fiind data de un V-twin de 374cc Rêve. Toata masinaria cantarea doar 34.5 Kg. In acelasi an Norton incepe productia de motoare propriim, numite Big Four aveau o capacitate cilindrica de 633 cc si o putere de 4Cp. Succesul acestui proiect simplu, bine facut, va dainui timp de patru decenii.


1913 este anul in care compania intra in lichidare in timp ce James Norton era in convaescenta dupa o boala capatata pe insula Isle of Man. La scurt timp dupa, James Lansdowne Norton alaturi de Bob Shelley, beneficiind de serviciile lui DanVrajitorulO’Donovan – pilot si maestru de setari mecanice – dau nastere cmpaniei Norton Motors Ltd


Desii implicarea companiei in Primul Razboi mondial a fost una minora Norton incepe in 1915 productia unei cutii de viteze in trei trepte cu transmisie pe lant.


In 1920 fabrica se muta pe Bracebridge Street unde raman pana in 1963.


In 1925,  parintele companiei, James Lansdowne Norton inceteaza din viata la varsta de 56 de ani dupa 2 ani de boala. in 1927 apare un nou motor, designul apartinand-ui lui Walter Moore. Motor care la randu-i este montat pe un cadru nou. Peste doi ani Moor paraseste compania fiind inlocuit de Joe Craig care devine faimos ca director al firmei pe sectorul de curse. Acesta impreuna cu Arthur Carroll proiecteaza un motor care este considerat a fi unul dintre cele mai bune ale vremii si care ramane neschimbat timp de trei decenii.


Anii 30’ sunt anii de glorie pentru Norton care castigau toate cursele mai putin 2 (Senior si Junior TT) intre 1931 si 1938. Cel mai de succes sportiv a fost Model 30 International de 499cc fabricat intre 1932 si 1958.
In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial compania produce un numar mare de motociclete pentru armata.


Din 1949 pana in 1951 Norton castiga cursele la Daytona dar compania isi retrage oficial implicarea in curse in 1955. In ciuda succesului pe pista Norton intampina dificultati financiare care duc la vanzarea companiei catre Associated Motorcycles (AMC) care detineau totodata si companiile moto AJS, Matchless, Francis-Barnet si James.


Anul 1959 vine cu schimbari radicale si un nou model bazat pe un design Francis-Barnett.


In 1963 incepe productia modelului Electra de 383cc, motocicleta inovatoare prin pornirea automata cu demaror.
 

In 1966 AMC este intra in reforme renascand ca Norton-Villiers, parte din Manganese Bronze.


Din cauza crizei din industria motociclistica din Marea Britanie, in 1977 productia inceteaza. Acesta nu a fost, totusi, sfarsitul pentru cei de la Norton.


In anii 70’ cei de la Norton incorporeaza un proiect de motor rotativ Wankel in motocicletele Triumph si BSA .
In 1993 recesiunea din Marea Britanie si niste afaceri dubioase duc la dezastru financiar asa ca productia este din nou oprita.


Din 1997 numele Norton continua prin productia de motociclete cu motoare BMW, in momentul de fata trecandu-se pe motoare Rotax fabricate in Austria 


Ducati Dievel 2011


In 1964 Ducati a testat marea piata de cruisere odata cu Apollo, o motocicleta de 1256cc cu o configuratie a motorului de vee-four, motocicleta ce urmarea sa-i preia locul in politia americana deja celebrului Harley Davidson. Apollo nu a intrat pe linia de productie, doar doua modele fiind construite insa dupa 64 de ani succesorul lui spiritual se infatiseaza inaintea noastra cu numele de Ducati Diavel.

Mai intai cateva detalii tehnice: Motorul este capabil de 162 CP; ambreiajul este umed, capabil sa impiedice blocarea rotii spate; suspensia este complet ajustabila pe fata si spate; frana fata e dotata cu etriere monobloc cu 4 pistonase Brembo, ABS-ul; este unul standard Ducati. Instrumentele de bord sunt impartite pe unitatea de pe rezervor si display-ul montat pe ghidon. Si spre deosebire de majoritatea cruiserelor, Diavel-ul nu va da cantarul peste cap, are doar 207 Kg, cu 15Kg mai greu decat touringul Multistrada 1200 S si cu 27 Kg mai putin decat  Harley Sportster 883 SuperLow.

In spate sade frumusel o roata lata de 20.3cm, subiectul multor speculatii deci nu, Diavelul nu va fi atat de agil precum EVO-ul 848.
Sunt doua configuratii de Diavel, cea stoc si varianta Carbon care cantareste cu 3Kg mai putin si si a suportat cateva upgrade-uri cum ar fi rotile Marchesini.

Diavelul poate ca nu este o motocicleta make-or-break pentru Ducati. Rafale de atentionari au fost aruncate deja, unii fani Ducati sustinand ca brand-ul din Bologna ar trebui sa ramana activ pe sectorul pietei sport. Totusi potentialul este enorm, paralela evidenta fiind SUV-ul Porsche Cayenne, vehicul ce a starnit multe controverse dar totusi a devenit un succes in vanzari. Si pana la urma se zice ca diavolul e in detalii asa ca va invit sa vizualizati cu atentie pozele.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu