duminică, 31 iulie 2011

Motojurnal / Editia XXX

Stiri

            La Carrefour Focsani, iubitorii de motociclete clasice au avut ocazia sa admire cateva modele Indian si Harley Davidson,  aduse, spre deliciul tuturor, intr-o expozitie gratuita si spectaculoasa. Modelele erau insotite de detalii tehnice si fotografii din perioada lor de glorie. Din pacate evenimentul nu a fost mediatizat la nivelul necesar dar eu va anunt ca din surse neoficiale am aflat ca pana pe 4 August  veti gasii motocicletele acolo asa ca, daca aveti ocazia, nu pierdeti acest interesant eveniment. Daca totusi  nu aveti drum pe la Focsani va invit sa vizualizati cateva poze din cadrul galeriei.









In perioada 5-7 August suntem asteptati cu totii de prietenii nostri de la Steel Bikers Mizil. Traditia ne-a lasat marturie faptul ca la Mizil distractia face popas asa ca daca aveti drum prin zona sau timp liber nu ratati evenimentul in cauza. In aceeasi perioada, la Covasna, Plaiesii de Jos baietii de la KMB Motors va inviata la intrunire deci aveti mai multe alternative de distractie pentru sfarsitul saptamanii viitoare.
                Nu face subiectul unei stiri aparte dar vroiam sa ma mandresc cu faptul ca ieri am reusit sa fac Nipra din dotare sa tusasca asa ca subsemnatul va promite ca o sa va  faca semn cu farul in trafic, cu far de fier comunist, macar pe sfarsitul sezonului.


Cum sa cazi.
(tutorial despre cazaturi...)


                Sunt cateva moduri de a cadea, dar reactiile tale in aceste situatii, vor fi asemanatoare.
Partea de jos(low side).
 Acesta este de obicei cel mai putin dureros tip de cazatura, atat pentru tine cat si pentru motocicleta ta. Cauza este pierderea aderentei, facand ca motocicleta ta sa alunece de sub tine. Cel mai probabil motiv este schimbarea gradului de aderenta pe suprafata de contact a cauciucului cu solul, sau un unghi de inclinare al motocicletei, mult prea mare.
 Cand ti se intampla sa cazi astfel, este vital sa te RELAXEZI. De fapt, relaxarea este cea mai importanta intr-o cazatura. Lasa-te pe spate si gandeste-te la ceva frumos, relaxant. Nu te ingrijora din cauza scanteilor pe care le produce motocicleta ta si incearca sa nu te gandesti la vatamare. Motivul pentru care trebuie sa te relaxezi, este acela ca va incetini mult mai repede din alunecare corpul tau, daca este relaxat si modulat pe suprafata, astfel ai ocazia sa iei intr-un timp mai scurt in considerare mediul inconjurator. ( Trafic, obstacole de care te poti lovi, etc )
Incearca sa te mentii tot timpul constient de imprejurari; Unde este motocicleta? Daca e in fata ta, nicio problema. Daca este in spatele tau, te poate lovi prin alunecare, asa ca ar trebui sa te gandesti la incercarea de a o impinge departe de tine.
 Sub nicio forma nu trebuie sa incerci sa te ridici in picioare inainte de a te opri din alunecare. Foarte multe oase sunt rupte astfel, cand se apreciaza gresit viteza. Singura exceptie de la aceasta regula este atunci cand trebuie sa eviti pericolul iminent constituit de ceilalti participanti la trafic. Cand te-ai oprit din alunecare, verifica daca esti intreg, abia dupa asta poti sa te gandesti sa ridici in picioare si sa vezi ce are motocicleta.
Partea de sus(high side).
 Asta e cazatura care poate sa doara. Se intampla sa cazi astfel cand cauciucul din spate aluneca dupa care brusc prinde aderenta din nou. Cand asta se intampla, riderul este aruncat de pe motocicleta cu o forta mare, depedenta de unghiul de inclinare si viteza motocicletei. Ca sa fiu sincer, nu vei avea foarte mult timp de gandire cand se intampla asta.
 Cam singurul lucru pe care il poti face, este iarasi sa te relaxezi. Daca esti norocos, vei cadea pe o portiune moale a corpului tau. Daca se intampla asta, se aplica iarasi principiile cazaturii Low Side.
                Fii foarte atent unde se afla motocicleta intrucat aceasta poate sa se rostogoleasca in aer catre tine. Dupa ani de experienta pot sa afirm ca cele mai grave accidente sunt cazaturile High Side urmate de intalnirea riderului cu motocicleta. Nu prea ai ce sa faci ca sa te protejezi de o motocicleta care vine spre tine. Nu te ghemui sau pune intr-o pozitie asemanatoare, intrucat asta iti va pozitiona coloana vertebrala intr-o maniera perfecta pentru ca aceasta sa plezneasca de la impactul cu motocicleta.
 Acopera-ti fata cu bratele, mai ales daca esti suficient de nebun incat sa fii surprins de accident fara casca sau cu braincap. Gandeste-te la a minimiza vatamarea corporala; mai bine un brat rupt decat un gat rupt sau un craniu fracturat.
Accident.
                Acesta este iarasi unul care poate sa doara. Este o cazatura foarte comuna, cauzata de cele mai multe ori de neatentia celorlalti participanti la trafic. De obicei, motocicleta loveste lateralul masinii, rezultand in lectii de zbor fara programare.
 Sunt putine lucruri pe care le poti face ca sa micsorezi daunele aici, dar vor necesita timpi de reactie cat mai mici. Incearca sa iti intiparesti reactiile posibile la orice tip de accident, in constient si subconstient, de fiecare data cand esti pe motocicleta. Nu vei avea timp sa incerci sa iti aduci aminte aceste lucruri asa ca incearca sa le transformi in instincte.
 Daca te indrepti catre tipul cel mai intalnit de accident, cel cu lateralul masinii, incearca sa te ridici in scarite, chiar inainte de impact. Astfel, vei putea sa zbori peste motocicleta si masina, aflandu-te in situatia unui accident de tip High Side. Un avantaj este acela ca vei avea o traiectorie predictibila sub forma de arc. Te vei deplasa in directia in care erai orientat in momentul accidentului. Daca esti cu adevarat norocos, ai putea sa aterizezi pe picioare, sa faci cativa pasi si sa cazi pe fata. Asta mi s-a intamplat mie odata, acum multa vreme si am scapat neatins.
 Daca nu te ridici in scarite inainte de impact, ai sanse foarte mari sa intri cu casca in lateralul sau acoperisul masinii. De asemeni, iti expui picioarele la riscuri serioase de accidentare pe masura ce acestea intra in coliziune cu ghidonul. ( aici baietii ar trebui sa se gandeasca serios ca bijuteriile pot sa intre in contact cu instrumentele de bord. )
 Daca vehiculul este foarte inalt, atunci ridicatul in scarite si zburatul peste, nu este o solutie. Daca impactul nu poate fi evitat, atunci singura ta optiune va fi sa incerci sa culci motocicleta, astfel rezultand intr-un Low Side ( vezi mai sus ).
 Atunci cand aluneci sub un camion vei avea nevoie de prezenta de spirit ca sa nu ajungi sub roti. Asta se poate intampla. Ca sa culci motocicleta, calca puternic frana spate si inclina-te puternic pe partea pe care vrei sa cazi. Roata spate ar trebui sa se blocheze iar inclinarea motocicletei ar trebui sa duca la alunecarea acesteia de sub tine. Pe masura ce motocicleta incepe sa alunece, virajul in directia alunecarii, poate grabi alunecarea.
 Dupa accident, trebuie sa iti afli situatia. Daca te simti bine, atunci incearca sa te misti. Verifica miscarea la extremitatile corpului inainte de a merge mai departe. Daca ai indoieli, ramai intins si nu te misca, asteptand medicii.

Traducerea: @ JCDenton




Ariel Square Four „Sqariel”



Ariel Square Four este o motocicleta dezvoltata de Edward Turner, cel care a conceput motorul Square Four in 1928. La acea perioada isi cauta de munca aratand desenele cu motoarul sau fabricantilor de motocicleta.
Motorul era defapt un dublu geaman, cu doua volante dintate conectate si patru pistoane intr-un singur bloc. Ideea a fost respinsa de BSA dar Ariel a adoptat-o nascandu-se astfel Ariel Square Four

4F (1931–1936)
Primul Ariel Square Four 4F a fost dezvelit in cadrul Olimpia Motorcycle Show in 1930, in varianta de 500cc, cu supapele in capul pistonului si distributie pe lant. Cutia de viteze era una cu 4 trepte, model Burman cu schimbatorul la mana.

In 1932 alezajul cilidrilor a fost marit cu 5mm capacitatea crescand la 601cc, modificare adusa pentru  satisfacerea proprietarilor care vroiau sa-i monteze un atas. Acest model a fost folosit la testele Maudes Trophy care contineau parcurgerea a 700 mile (1126.5km) in 700 de minute urmate de o cursa finala a carui rezultat a fost de 140.6 km/h

4G (1936–1949)

 Ariel Square Four 4G 1938
Motorul alintat „Cammy” isi castigase reputatia de a incinge chiulasele spate asa ca in 1936 motorul a fost complet refacut, in 1937 renascand ca modelul numit 4G, model de 995cc. In 1939 suspensia spate tip Anstey cu amortizor-piston devine optionala.
In 1946 suspensia spate devine din nou accesibila si o furca hidraulica telescopica inlocuieste suspensia tip „girder”.

Mark I (1949–1953)

In 1949 Ariel Square Four Mark I vine cu inlocuirea chiulasei si a cilindrului din fier cu unul din aluminiu rezultand un motor mai usor cu aproape 14Kg. Motocicleta Mark I din 1949 cantarea 198Kg, producea 35CP la 5500rpm si era capabila de viteze de peste 145km/h.



Mark II (1953–1959)

 1956 Ariel Square Four cu atas
 
In 1953 este lansat Ariel Square Four Mk II de 997cc cu cilindrii separati, o chiulasa refacuta si un esapament din patru tevi individuale. Acum Square Four devine o adevarata motocicleta capabia de 100 mph (160 km/h)
In 1954 ariel construieste prototipu lui MK3, cu furca Earles dar modelul nu intra in productia care la sfarsitul lui 1959 inceteaza pentru toate modelele in 4T produse de Ariel.



Aprilia RS4 125 - 2011



General
La aproape 4500€ nu e cea mai ieftina motocicleta de 125cc dar nici una dintre rivalele ei nu are aceeasi mostenire genetica. In ciada celor doar 15CP este foarte distractiva in condus. Faptul ca noul motor in 4T prospera in RPM pastreaza spiritul RS. Se manevreaza usor, franeaza usor si cel mai important – arata deosebit, perfect pentru un adolescent.

Motor
Ca sa plece de pe loc motorul are nevoie de o smucitura buna si e ideal sa tii noul 4T peste 8000rpm. In comparatie cu alte motoare de 125cc acesta are nevoie de turatie maxima.

Manevrabilitate
Multumita greutatii reduse RS4 se manevreaza excelent. Sa o inclini de pe dreapta pe stanga e o nimica toata. Aderenta este foarte buna multumita anvelopelor Pirelli SC1. Pozitia este comoda, comparativ cu modelele de rs mai vechi pozitia este mai putin sportiva ceea ce e un lucru bun.

Echipare
Frane ondulate, bascula perche si furtunele hidraulice cu impletitura sunt standard pe RS4  125. Unul dintre accesoriile care va fi disponibil este quickshifter-ul. Totusi accesta isi face treaba doar daca se schimba treptele chiar inainte de limitarea de la 11.000rpm. Folosit la o turatie mai mica are ca rezultat o shimbare a treptelor foarte zgomotoasa si smucita.


Calitate si fiabilitate
Noul motor de 125cc ar trebui sa fie mai fiabil decat motorul in 2T care era folosit inainte pe RS. Acesta poate fi tinut la turatie max toata ziua fara sa scanceasca.

Valoare
4500€ e cam mult pentru 15CP dar daca luam in calcul ca rivala ei cea mai apropiata – Yamaha YZFR – 125 se invarte pe la 4850€ parca nu ni se mai pare asa de mare pretul unui RS. Da, sunt motociclete de 125cc mai ieftine dar nici una nu e atat de „cool”.



2 comentarii:

  1. Super fain blogul, lafel ca emisiunea. Am ascultat azi pe internet si am ramas frumos impresionata de emisiune. Felicitari D-le Andrei si la cat mai multe editii de Motojurnal. - Adela V.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc frumos pentru aprecieri. Ma bucur ca Motojurnalul a mai facut o "cucerire" si promit sa perpetuez si sa imbunatatesc calitatea articolelor de la o editie la alta.

    RăspundețiȘtergere