duminică, 16 octombrie 2011

Motojurnal / Editia XXXIX

Noutati


Asa cum am promis, am fost aseara la intrunirea Chopper Academy Constanta – End Of Season. Nu a lipsit traditionala intampinare cu slana, ceapa si palinca. Berea a fost rece si buna (chiar daca frigul de afara ne-a obligat sa atentam si la cate o cafea), o nirghilea si cateva pipe au aromat aerul si buna dispozitie a fost la ordinea zilei. In principiu a fost exact cum ma asteptam: cateva zeci de oameni, amici, prieteni sau necunoscuti s-au intalnit sa vb. despre motociclete si motociclism. 
Am avut o ocazie buna de a-mi face cunostinte noi, am vazut o motocicleta care face cinste proprietarului ei (Nicu), un Ducati 906 Paso, motocicleta editie limitata, din cele trei existente in tara noastra fiind singura care si functioneaza. 

Intalnirea s-a intins frumos pana la orele noptii si se anunta ca pe 19 Octombrie si 29 Octombrie urmeaza cate o reintalnire la Bucuresti respectiv Calarasi, acolo unde Choper Academy  ne asteapta la alte chefuri de zile mari asa ca nu aveti motive sa lipsiti.










BMW R321923–1926
Prima motocicleta BMW


            BMW R32 este prima motocicleta produsa de BMW. Fabricant de motoare de avion in timpul Primului Razboi Mondial, BMW s-a vazut pus in fata necesitatii diversificarii productiei dupa ce Tratatul de la Versailles interzice aviatia si productia de avioane germane asa ca primul domeniu nou pt. fabricant a fost in proiectarea si productia de motoare industriale.
            In 1919, BMW proiecteaza motorul boxer M2B15 pentru Victoria Werke AG din Nuremberg ca motor industrial portabil dar sansa a facut ca propulsorul sa aiba principala ocupatie ca herghelie pentru motocicletele Victoria. Motorul era folosit de asemenea pe motocicleta Helios construita de Bayerisch Flugzeug care s-au unit apoi cu  BMW AG. (Cei de la Bayerisch Flugzeug produsesera un mic motor in 2T numit Flink care nu a avut succes).
            Dupa unirea dintre BMW si Bayerisch, directorul general Framz Josef Popp ii cere directorului de proiectare Max Friz sa evalueze performantele motocicletei Helios.  Dupa ce si-a incheiat sarcina Friz ii sugereaza lui Popp ca cel mai bun lucru care poate sa-l faca un proprietar de Helios este sa-i dea drumul in cel mai apropiat lac J. Mai in serior, Friz a tras semnalul de alarma asupra arborelui cotit transversal – stil Duglas – care restrictiona puternic racirea cilindrului din spate.
            Popp si Friz au convenit asupra re-proiectarii lui Helios pentru al-l face mai vandabil fara sa realizeze ca se indreptau catre solutia pe termen lung in designul motocicletelor. Noul model a fost numit R32, si-a inceput productia in 1923, devenind prima motocicleta pur BMW.
            Motorul M2B33 care echipa R32 avea o cilindree de 486cc, cilindrii din aluminiu si chiulasele din aliaj de aluminiu. Motorul producea  8.5CP si propulsa motocicleta cu o viteza maxima de 95Km/h. Motorul si cutia de viteze formau un singur ansamblu. Noul motor prezenta un sistem de ungere cu pompa si recirculare a uleiului intr-o perioada in care majoritatea fabricantilor foloseau un sistem de ungere cu pierdere totala. BMW a folosit acest sistemul cu pompa pana in 1969.
            Pentru a contracara problema de racire intampinata pe Helios, Friz orientase motorul boxer M2B33 care echipa R32-ul cu cilindrii de o parte si de alta a motocicletei lafel ca fabricantul britanic ABC. Spre deosebire de acesta insa, BMW R32 folosea transmisia finala pe cardan.
            R32 a stabilit aranjamentul: motor boxer-transmisie cardan pe care BMW il folosea pe toate motocicletele sale pana in prezent, exceptand F650 din 1994 si derivatele sale.

Detalii tehnice - BMW R32
Fabricant                     BMW AG
Anii de fabricatie          1923–1926
Predecesor                 Helios
Sucesor                                  BMW R42, BMW R47
Clasa                           standard
Motor                           BMW M2B33 boxer de 486 cc cu supape laterale, racit cu aer
Alezaj/cursa                68 × 68 mm
Vit. Max.                       95 km/h
Putere                         8.5 hp (6.3 kW) @ 3200 rpm
Transmisie                  manuala, 3 viteze
Suspensie                   fata : Furca Girder cu arc dublu de tip consola
spate: lipsa
Frana                           fata: tambur
                                    Spate: saboti
Greutate                      122 kg
Capacitate rezervor    14 litri
Consum combustibil   ~3l/100Km





Aprilia Tuono V4R APRC 2011




General
Noul Tuono V4 R APRC de la Aprilia se prezinta cu performantele unui superbike original, ajutoare electronice avansate pentru pilot, un sunet demn de MotoGP si o pozitie de pilotaj foarte buna. Cu 167CP declarati de fabricant, este mai puternic decat rivalele sale apropiate caDucati Streetfighter, KTM 990 Super Duke si Triumph Speed Triple. Este o arma de temut pe pista multumita cadrului bine echilibrat, franelor si motorului puternic, e dotat cu quickshifter, controlul tractiunii si sistem anti-wheelie. Pe sosea este foarte distractiv, cand dezactivezi sistemul anti-wheelie si setezi controlul tractiunii la maxim pentru a face fata situatiilor neasteptate. Folosind sistemul de lansare electronic esti sigur ca pleci primul de la semafor.







Motorul
Tuono foloseste acelasi motor compact V4 la 65° ca si varianta superbike RSV4 dar setat diferit pentru folosirea mai usoara pe strada. Puterea pe care constuctorul o revendica este de 167CP@11,500rpm si culplul maxim este de 111 N/m@9500rpm.  Limita turatiilor se atinge la 12.300rpm.
In comparatie cu RSV4 motorul are alta ordine de aprindere si un volant mai greu. Prmele 3 rapoarte de transmisie in cutia de viteza sunt mai mici si ambreiajul inca aluneca.
Motorul este prietenos la turatii joase, se innaspreste la regim mediu si explodeaza intr-o frenezie ce te face sa tii bine de ghidon cand atinge gama inalta de rpm.







Manevrabilitate.
Manevrabilitatea pe pista se ridica la asteptarie avute in fata unui superbike si este impresionant de stabla pentru un naked cu ghidonul inalt multumita setarilor bune facute cadrului si sistemului care impiedica ridicarea pe roata spate. Aceeasi poveste increzatoare o spun si cand vine vorba de plimbarea prin oras iar pozitia este chiar buna, nu contorsionata ca pe o sportiva. Saua in schimb e cam tare si dupa vre-o ora de condus incepe sa apara un oarecare discomfort.
In comparate cu RSV4 are acelasi cadru dar motorul este asezat cu 5mm mai jos, furca e data in fata cu 10mm si axul basculei este coborat 5mm pentru a se potrivii pozitiei drepte de pilotaj.







Echipare
Motocicleta este burdusita cu versiunea APRC (Aprilia Performance Ride Control), controlul tractiunii si al lansarii plus un quickshifter. Asta pe deasupra cadrului si a basculei din aluminiu frumos realizate, suspensiilor Sanchs complet ajustabile, franelor Brembo si a display-ului LCD cu doua moduri de fuctionare (road/race). Primesti o gramada de echipare pentru banii dati.







Calitate si fiabilitate
            Tuono este foarte bine construit, vopseaua e de calitate, robusta, cadrul si basculasunt din aluminiu, foarte bine lustruite. Fiabilitatea ar trebui sa fie deasemenea una de varf.






Valoare
Daca luam in considerare preturile crescande ale motocicletelor japoeze din ultimii ani Tuono pare chilipirul secolului, mai ales daca tinem cont si de nivelul de performanta si echipare.


Detalii tehnice

Motor                  V4, 16v, 999cc 167CP
Cadru                   dublu-grila din aluminiu
V.Max                  266Km/h
Greutate              183Kg
Inaltime sa            835mm
Capacitate rezervor       17l
Suspensie fata                furca Sachs USD 43mm, complet ajustabila
Suspensie spate              mono-amortizor Sachs, complet ajustabil
Frana fata             2 disc x 320mm etrier Brembo cu 4 pistonase
Frana spate          1 x disc 220mm etrier cu 2 pistonase


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu