duminică, 13 martie 2011

Motojurnal / Editia XV

 De(spre) Furca

In peste 100 de ani de motociclism au fost incercate diferite aranjamente pentru furca fata, cateva fiind folosite pana in ziua de astazi.

Furca telescopica 

Furca telescopica este formata din tuburi telescopice care contin in interior ansamblul de componente ale suspensiei (arcuri si amortizoare). Aceasta este forma cea mai comuna a furcilor disponibile pe piata moto. Aceastea pot prezenta ca protectie un burduf de cauciuc ce impiedica praful sau alte particule abrazive sa deterioreze ansamblul.
Avantajul principal al furcii telescopice consta in designul relativ simplu de unde rezulta o producere, asamblare si intretinere mai usoara comparativ cu alte modele.
De obicei gasim configuratia cu unitatea amortizor/arc in partea mobila, de jos a ansamblului si stalpii ce culiseaza in interoorul ansmblului fixati in juguri.
Modele mai noi, numite furci Upside-down, inverseaza ordinea, cu stalpii culisanti in partea de jos, fixand axul rotii si ansamblul suspensiei fiind fixat in juguri. Dezavantajul acestui design consta in faptul ca tot uleiul este inmagazinat in partea superioara si in cazul deteriorarii semeringurilor tot uleiul se pierde reducand astfel eficienta furcii.
Prima motocicleta de serie cu furca cu amortizor hidraulic a fost BMW-ul R12  din 1935 insa furcile telescopice fara amortizor hidraulic erau folosite pe motocicletele produse de The Scott Motorcycle Company de la inceputul productiei in 1908 iar compania daneza Nimbus le folosea din 1934



Trailing link




Furca Trailing Link, care poate fi si telescopica, fixeaza roata fata pe un brat ce are punctul de pivotare in fata axului rotii. Cele mai cunoscute modele au fost folosite de motocicletele Indian si BMW-urile clasice






Leading link

 O asemenea furca are roata fixata pe un brat mobil cu punctul de pivotare in spatele axului rotii. Motocicletele rusesti Ural inca folosesc ansamblul acesta pe modelele cu atas si in comert se gasesc diferite modele de furci leading link pentru cei care vor sa isi monteze un atas, fiind cunoscute pentru eficienta in manevrabilitate si ajutorul la franare, motiv pentru care se mai monteaza si pe trike-uri.


Springer

Springerul este un model incipient al furcii leading link. Un springer nu are mecanismul de suspensie inchis in tuburi ci la exterior, montat pe juguri. Acest stil de furca poate fi intalnit pe unele choppere sau pe unele modele clasice de motociclete. De asemenea Harley-Davidson Softail Springer este disponibil cu aceasta configuratie a suspensiei fata.

Girder

Una din primele modele de suspensie fata a unei motociclete. Consta intr-o pereche de montanti atasati de juguri prin legaturi mobile si un amortizor fixat intre jugul se sus si bratul mobil din partea de jos a montantilor. Designul si-a atins maximul odata cu Girdraulics-urile fabricate de Vincent Motorcycle.




Cam atat pentru astazi, saptamana viitoare vorbim despre furcile Earles, Saxon-Motodd,  Hossack/Fior si Coaxial.



 

Honda CB750 Four 1969



Astazi avem in vizor una dintre cele mai semnificante masinarii din istoria recenta a motociclismului –  Honda CB750 Four – motocicleta care pastreaza motorul in 4 cilindri cu reminescentele modelelor de cursa Honda RC.
Honda CB750 a fost constuita in diferite modele intre anii 1969-2003 si in 2007 si este recunoscuta drept o piatre de temelie pentru Honda in  intruducerea de succes a motorului OHC cu patru cilindrii in linie care, de atunci, domina in configuratiile motocicletelor sport. Desi MV Augusta vanduse un model asemanator in 1965, si motorizarea fusese folosita la cursele de dinaintea celui de-Al Doilea Razboi Mondial, CB750 Four este recunoscuta drept motocicleta cu 4 cilindrii in linie care a avut cel mai mare impact in curse si considerata prima motocicleta Superbike.
CB750 are un sunet terifiant care dezvaluie o premiera in lumea motocicletelor de serie a anilor 60, o viteza maxima de peste 200 Km/h. Incredibilul motor cu 4 cilindri, de 750cc isi are o zestre tehnologica primita direct de la modelele GP ale vremii.

Printre caracteristici se include si primul arbore cotit dintr-o singura bucata construit de Honda, un carter uscat si un nivel de fiabilitate nemaiintalnit. Ca si racerele RC, CB750 era o motocicleta care se simtea bine la turatii ridicate unde dadea dovada de o putere atipica de 67CP la 8000rpm. Aceasta putere impresionanta era valorificata de un cadru dublu-leagan si , inca o premiera, discul de frana pe roata fata.

Alte componente ca lantul sau anvelopele erau de asemenea de o calitate inalta. CB-ul 750 a atins un nivel nou de performanta si rafinament in lumea motociclistica devenind instant un model foarte vandabil.

CB-ul de 750 Four a fost urmat la scurt timp de variantele Four cu motorizari de 350, 400, 500 si 550cc fixand astfel reputatia niponului drept un bun constructor de modele multicilindrice.
Modelul este inclus in American Motorcyclist Association (AMA) Hall of Fame Classic Bikes, In 2006 Discovery Channel, "The Greatest Ever", un documentar ce a avut un top 10 al celor mai bune motociclete, a clasificat-o pe locul 3.




 
Aprilia Dorsoduro 1200


Cand Aprilia a inceput design-ul la Dorsoduro 1200 model 2011 constructorul italian nu si-a propus sa construiasca inca un motard, depasind parametrii clasici ai acestuia. Produsul final a fost a fost poreclit „Maximotard”.

Trailerul motocicletei este pe YouTube si contine cadre in actiune cu nou-noutul Dorsoduro de 1200, versiunea mai mare a celui de 750. Aprilia obtinuse rezultatele asteptate cu Dorsoduro 750 dar noul model de 1200 urca stacheta cu performante ridicate multumita motorului V2 la 90° capabil de 130 de CP. Cadrul este laudat de producator ca fiind unul demn de o motocicleta castigatoare de curse.

In ceea ce priveste stilul, cei de la Aprilia aduc un cadru in 2 tonuri, evacuarea cu protectie neagra combinate intr-o linie generala cursiva si blanda.

Pe langa toate astea producatorul isi doteaza motocicleta cu etriere Brembo, ambreiaj hidraulic, Ride by Wire si multe altele. Modelul poate fi dotat cu ABS si Aprilia Traction Control (ATC).


Configuratia Aprilia Dorsoduro 1200 2011:
Motor V-twin la 90°, cu 4 valve pe cilindru in configuratie DOHV, racire pe lichid si aprindere twin spark.
Tehnologie Ride by Wire cu trei presetari (Sport, Touring si Rain)
Sistem de injectie electronic.
Sistem de evacuare cu catalizator pe trei cai si senzor de oxigen.
Cadru modular ultra-usor din tuburi de otel si piese turnate de aluminiu.
Bascula din aluminiu cu amortizor lateral.
Furca upside-down complet ajustabila de 43mm.
Sistem de franare Brembo


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu