marți, 18 ianuarie 2011

Motojurnal / EditiaVII

 Stiri

Motociclistul român Emanuel Gyenes, de la echipa Vectra Racinga a ocupat locul 14 în etapa a zecea a Raliului Dakar 2011, la clasa moto, disputată, miercuri, între localităţile Copiapo (Chile) şi Chilecito (Argentina), pe o distanţă de 862 de kilometri (176 de specială), informează site-ul oficial al competiţiei.

Gyenes a fost cronometrat cu timpul de 3 ore, 44 de minute şi trei de secunde, la 37 de minute şi 28 de secunde de câştigător, spaniolul Marc Coma (KTM).

Celălalt pilot român, Marcel Butuza, a ocupat locul 70, la trei ore, şase minute şi 12 secunde de învingător.

Pe locul doi s-a clasat francezul Cyril Despres (KTM), iar pe trei a fost portughezul Ruben Faria (Portugalia).

Performanta reuşită de Gyenes este cea mai bună realizată de un român la raliul Dakar, în urma acesteia urcând până pe locul 19 în clasamentul general.



Puch 1923-1970

La sfarsitul Primului Razboi Mondial, industria austriaca se zbatea sa-si revina. Inginerul italian Giovanni Marcellino soseste in cea mai imortanta fabrica Puch in Graz pentru supravegherea operatiunilor. In loc de lichidarea fabricii, totusi, se stabileste in orasi si in 1923, proiecteaza si incepe productia unui nou motor split-single cu fazare asimetrica,motor ce folosea doua pistoane la o singura camera de ardere, inspirat fiind de motoarele boxer industriale. Cum era aranjamentul tipic pentru o motocicleta ,motorul lui Marcellino avea pistoanele asezate unul in fata celuilalt, fata de motorul lui Garelli care folosea pistoane asezate transversal. Noul sistem a permis o admisie mai buna a carburantului si o cursa mai lunga. Pentru a evita indoirea bielei duble, rulmentul pistonului  era proiectat sa alunece usor in si din piston.In 1931 Puch castiga Grand Prix-ul  German cu un motor split-single supra-alimentat,.



Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial , productia si cursele Puch isi reiau cursul in 1949 cu un sistem imbunatatit la bielei in care bratul din spate al acesteia era articulat cu cel din fata. Caracteristic la aceste motoare era faptl ca si admisia si evacuarea erau controlate de pistonul din fata, carburatorul fiind asezat in mod interesant in fata motorului , sub si lateral de evacuare. Pistonul spate controla transferul amestecului din chiulasa in cilindru. Sears a comercializat in SUA un numar impresionant de motoare  Puch montate pe  "Allstate 250" sau "Twingle". Un total de 38,584 de motociclete Puch 250 SGS au fost produse intre 1953 si 1970. Puch renunta la curse in 1950 si productia motoarelor split se opreste in  1970 dar motocicletele lor raman in istorie prin inovatiile tehnice aduse si in sufletul colectionarilor si a posesorilor pentru amintirea frumosului sunet Puch.


Doua modele serioase de snowmobile au luat nastere din seria 2011.


Unul este Freeride, opera celor de la Ski-Doo. Acest model este dotat si cu un nou tip de motor Rotax, este un motor in doi timpi foarte innovativ si performant, denumit E-TEC. Noua sursa de putere este de 800cm3 si 160 cp, are un consum cu 40% mai mic fata de modelele anterioare. Are scazut si consumul de ulei cu 60%, asa ca rezulta un snowmobil mai putin poluant. Acest tip de motor isi face debutul la mai multe tipuri de snowmobile Ski-Doo, nu doar la Freeride. Modelul Freeride este piesa de rezistenta a celor de la Ski-Doo, el aduce multe inbunatatiri si noutati. Are un design deosebit cu forme taioase si agresive. Daca-l vom intalni pe traseu trebuie sa stim ca e e bomba anului de la Ski-Doo. Pretul e pe masura de 13000 Euro.

A doua mare noutate vine de la Polaris sub denumirea de Pro RMK. Cu o caroserie complet noua, cu un motor in 2 timpi dezvoltand 154 cp la cei 800 cm3 si. Are o greutate de numai 195 kg, pentru un snowmobil de zapada adanca este extrem de usor. Cei de la Polaris au venit si ei cu o serie de noutati prin acest model ceea ce-l face un adversar serios pentru Ski-Doo.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu