Lista si ordinea activitatilor necesare pentru pregatirea motocicletei pentru iernat
In primul rand e necesara identificarea locatiei unde motocicleta va hiberna: la bunici, la servici sau in garajul propriu. Cunosc motociclisti care iarna puneau mana de la mana si inchiriau un garaj pe care il imparteau, interiorul acestuia putand adaposti linistit 4-5 motociclete. Cel mai bine e sa gasiti o locatie care sa fereasca motocicleta de variatii de temperatura, umezeala si gaze. Bun, ce-a fost greu a trecut, incepe mai-greul.
Din banii de cadou pentru sotie sau bere cu amicii se sustrage o parte care trebuie sa acopere cheltuiala cu aditivi, ulei, stabilizator de benzina, solutii de curatat etc. Acum incepe cea mai frumoasa parte a activitatii.
Faceti o tura de vre-o 20 min, timp in care motorul se incalzeste bine apoi reveniti la locatie, nu inainte de a trece pe la o statie de benzina pentru un plin de rezervor. Odata ajunsi schimbati uleiul cat inca este cald – in acest fel se scurge mai tot uleiul vechi, odata cu impuritatile.
Dupa ce ati schimbat uleiul a venit momentul filtrului de ulei care trebuie si el schimbat (in cazul in care nu este unul centrifugal cum am eu la Nipru si care necesita demontarea baii de ulei care oricum trebuie curatat).
Puneti motocicleta pe cricul central sau pe un stativ. In acest fel se elibereaza greutatea exercitata pe cauciucuri.
Se scot bujiile si se pulverizeaza spray anti-coroziv in interiorul cilindrilor. Daca nu s-a racit inca motorul mai aveti timp sa acoperiti admisia si evacuarea cu pungi de plastic. Inchideti robinetul de benzina dar atentie sa fie pline camerele de nivel constant. Daca admisia motocicletei voastre e pe injectie ati scapat si sunteti norocosi (cred si sper).
Acum a venit momentul in care va indreptati cu atentia si sculele catre bateria acumulatoare. Jos cu ea de pe motocicleta si sus cu ea pe redresor. Secretul unei baterii fericite e sa stea incarcata. Din cand in cand (macar o data pe luna) e bine sa o puneti pe redresor intre 5-30 min. Inapoi la motocicleta care se cere acum spalata si ceruita.
Partile metalice, cromate sau doar lustruite se dau cu spray anti corosiv, nu si franele.
Impotriva doritorilor de motocicleta gratuita se asigura motocicleta cu un lant gros, trecut prin cadru si prins cu un lacat mare de ceva relativ fix. Tineti cont totusi ca un hot dibaci trece de orice masura de siguranta daca are ceva timp asa ca puteti asigura motocicleta si cu un antifurt pe discul din fata si blocand ghidonul.
Acum acoperiti motocicleta cu o prelata si urati-i somnic usor.
Din cand in cand, iarna, e bine sa mai treceti pe la ea, banuiesc ca sunt cateva lucruri pe care ati vrut sa le faceti vara dar nu ati avut timp. Acum e momentul sa schimbati placute de frane, uleiul din furca, becul ala ars de la martorul incarcarii sau ce ati mai considerat voi ca trebuie facut dar, in nici un caz, nu o poriti. Rezistati tentatiei de o auzi pentru ca ii veti face doar rau creand condens in interiorul motorului.
Motocicleta pur romaneasca de la Memorialul Durerii – „Libertatea Incarceratilor”
Putini motociclisti din Romania stiu ca la Aiud, in inchisoarea-muzeu, sta si acum, ca o dovada a spiritului celor care au vietuit (daca aceea putea fi numita viata) in spatele gratiilor, o motocicleta pur-sange romaneasca. Ruginita, cu motorul dat jos de pe cadru - parca tanjind si capabil de viata, cu o placuta scrisa succint sprijinita pe partea stanga, ale carei randuri le vom parcurge mai incolo, cu farul si stopul sparte, printre petele mari de rugina se poate citi o vopsea neagra cu dungi albe subtiri , in trend-ul vremii. Nu stiu daca aceasta motocicleta ar trebui restaurata sau doar conservata. E incarcata de istorie, de frustrarile si bucuriile parintilor ei, marturie a unor chinuri si a unor nazuinte...
Pe placuta rezervata motocicletei stau insirate urmatoarele:
Penitenciarul Aiud a fost cunoscut ca inchisoare, dar foarte putin ca unitate de productie! „Sectia Aiud Fabrica” a devenit intre anii 1949-1963, o unitate de productie in domeniul metalurgiei si lemnului. Dezvoltarea s-a facut prin „autoutilare”. A existat un serviciu tehnic, compus din ingineri si tehnicieni detinuti, care, in intervalul anilor, au proiectat si executat proiecte de utilaje si masini unelte pentru prelucrarea lemnului si a metalului.
S-au realizat, astfel, masini de rabotat, de frezat, de gaurit orizontal si vertical, de polizat, de turnat in fonta, un strung universal de copiat si o presa hidraulica de presat la rece, la o presiune de 120 atm.
Una din cele mai fanteziste comenzi care a venit la Directia Generala a Penitenciarelor, a fost proiectarea si fabricarea unei motociclete, cu motor cu tot. Spre surprinderea generala, comanda a fost realizata in anii 1954-1955 de un grup format din trei ingineri de specialitate aeronautica, si anume:
- Ing. Adrian Stambulianu, (fost director tehnic la uzinele IAR Brasov), care a proiectat ideea generala de costructie, calculele de rezistenta si de solicitari tehnice,
- Ing. Comandor Constantin Nicolau (fost director tehnic al Aeronauticii Militare) a fost responsabil de proiectarea cutiei de viteze si ambreiajului,
- Ing Sorin Tulea, (fost inginer la serviciul de incercari avioane din uzinele IAR Brasov) a realizat mapa desenelor de executie, desenul general al motocicletei si al motorului, al franelor, suspensiei, instalatiei electrice, precum si stabilirea tolerantei de fabricatie, Materialele necesare fabricarii motorului au fost extrase din piesele de motoare de aviatie “Wright” si “Cyclone” de fabricatie americana, camasa cilindrilor motorului a fost realizata prin turnare din chiulasele originale americane, lafel pistoanele si carterul motocicletei.
Greutatile de turnare s-au rezolvat prin proiectarea si realizarea de dispozitive de turnare centrifugale, si de turnare sub presiune. S-a facut si un stand de incercari la care s-a facut rodajul motorului boxer, care a mers la 8000 ture/minut.
Reusita acestui proiect s-a putut face cu ajutorul unui cuptor de tratament termic cu temperatura constanta tip Siemens Splania, cu o freza universala Dekel si cu o masina universala de rectificat cu masa magnetica tip “Toss”, cehoslovaca.
Insa fara profesionalismul celor 40 de detinuti meseriasi, considerati cei mai buni din sectia Aiud Fabrica, aceasta lucrare nu s-ar fi putut realiza.
Motocicleta a fost recuperata de Ing. Adrian Strambulian, care, dupa eliberarea din 1964, a fost reabilitat, reluandu-si functiile stiintifice de dinainte de arestarea sa ca social-democrat.
Singurul supravietuitor, in 1998, al grupului de proiectanti de la Aiud, Ing Sorin Tulea, a pus-o la dispozitia Memorialului Sighet.
Honda CBR125R – 2011
Pret 3.650€
General
CBR 125R este inca o poveste de succes de la Honda. In cei 7 ani de productie motocicleta asta cu aspect de sportiva, tocmai buna pentru incepatori, s-a vandut in toata lumea pe motive obiective. E usor de condus, economic, si... e o Honda. Pentru 2011 CBR125R a fost updatat. Mini-imparatul are haine noi si orcine poate vedea ca este considerabil mai sportiv. Chiar daca nu atat de evidenta ca la Yamaha YZF125R afisaza totusi un aspect de motocicleta mare si se conduce lafel. Cu CBR-ul R de 125 povestea de succes continua.
Motorul
Sa fim seriosi, un motor de 125, limitat, o sa sufere abuzari. Acceleratia la maxim in incercarea de a tine pasul cu traficul inseamna uzare si in cutia de viteze dar micutul de la Honda s-a dovedit a fi destul de fiabil. E modern prin alimentarea pe injectie si racirea pe lichid si aici se incheie grijile voastre cu martorii de baza in bord, mai ales daca respectati perioadele de service recomandate de producator. Cu o viteza maxima de 112km/h, destul de greu de atins, urca totusi la putin peste 95Km/h lejer.
Manevrabilitate
Sentimentul de bicicleta instabila de sub sa a disparut. Pe spate o roata de 130/70/17 iti da o senzatie de stabilitate. Multumita noului carenaj motocicleta pare mai mare decat una de incepatori si se comporta lafel. Din pacate bordul o da de gol. Suspensia e cam moale dar e un lucru bun pe strazile pistruiate de gropi sau guri de canal peste nivel. Franele functioneaza, adica au o cursa buna dar nu sunt ajustabile, tinand cont ca incepatorii vin de toate formele si marimile.
Echipare
O stilizare buna si o paleta coloristica foarte atragatoare si cam atat. Ceea ce trebuie mentionat e faptul ca CBR125R este o motocicleta pentru cei cu buget redus iar functionalitatea primeaza. Construita pentru a concura cu motocicletele chinezesti, mai ieftine, le primeaza la capitolul tehnologie constructiva.
Calitate si fiabilitate
Motocicleta e fabricata in Tailanda sub stricta supravegere a personalului Honda pentru a nu periclita legendara fiabilitate Honda. Piesele de schimb sunt destul de scumpe – ca la orice motocicleta – iar anvelopele IRC care incalta CBR-ul 125 R sunt facute pentru a bifa capitolul longevitate in detrimentul super-aderentei.
.
Valoare
Honda spera ca vanzarile modelului CBR125R vor fi mari si i-au dat un pret in conformitate cu ideea aceasta. Chiar si asa, motocicleta nu e chiar ieftina – Yamaha XJ6 Diversion F ABS (600cc) costa doar 8.000€ fiind o motocicleta foarte ieftina pentru gama ei – dar tinand cont de pretul ridicat al materialelor de baza si al faptului ca CBR-ul se ridica la standardele cerute pretul nu e atat de mare.
Istoria modelului
2004 – se lanseaza pe piata Honda CBR125R
2005 – pentru 150€ in plus fata de modelul de baza, sunt disponibile culorile Repsol
2007 – pentru scadera gazelor de esapament sunt revizuite admisia pe injectie, senzorul de oxigen etc. Carenajul e restilizat pentru a imita modelul CBR1000RR Fireblade. Furca si bascula spate devin negre.
2011 – se lanseaza pe piata o noua configuratie, restilizata si modificata tehnic/ciclistic.
Detalii tehnice
Motor – monocilindru, 124cc, SOHC, 2v, 4T
Cutie de viteze – 6 trepte
Vit. Max. – 112Km/h
Cuplu – 10.5 N/m
Putere – 13.1 CP
Greutate – 136 Kg
Inaltime sa – 793mm
Cadru – dublu leagan de otel
Frana fata – disc 276mm, etrier cu 2 pistonase
Frana spate – disc 220mm, etrier cu un pistonas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu