Bujia si Cifra Octanica
Material tradus si adaptat de UncleFester
Este necesara o cale izolata pentru ca aceasta tensiune sa ajunga la electrod, unde poate traversa spatiul si apoi intra în blocul motor, prin care ajunge la impamântare. Bujia trebuie de asemenea sa reziste la temperaturile inalte si presiunea din cilindru, si trebuie proiectata pentru ca aditivii din combustibil sa nu formeze depuneri.
Bujiile folosesc o insertie din ceramica pentru a izola tensiunea la electrod, asigurând astfel ca scanteia se produce la varful electrodului si nu in alta parte. Aceasta insertie ajuta si la arderea depunerilor: ceramica nu este un bun conductor termic, asadar se incinge puternic in timpul functionarii, iar caldura ajuta la arderea depunerilor.
Uneori este necesara o bujie "fierbinte": aceasta are o insertie de ceramica a carei zona de contact cu partea metalica este mai mica, reducandu-se astfel transferul de caldura si ridicand temperatura, deci arzand mai multe depuneri. Bujiile reci au o zona de contact mai mare, si functioneaza la o temperatura mai scazuta. Producatorul va recomanda tipul de bujie necesar.
Unul din timpii unui motor în 4 timpi este cel de compresie, când motorul comprima un volum de aer si combustibil într-un volum mult mai mic, inainte de a-l aprinde cu o bujie. Raportul de compresie arata cat de mult este comprimat acest amestec. Un motor obisnuit poate avea un raport de compresie de 8:1.
Cifra octanica a benzinei va arata cat de mult poate fi comprimat combustibilul inainte de a se aprinde spontan. Cand amestecul se aprinde din cauza compresiei, si nu din cauza scanteii de la bujie, se produce fenomenul numit detonare, care poate defecta motorul.
Benzina cu cifra octanica redusa (de 90) nu poate fi comprimata foarte mult. Un mod de a creste numarul de cai putere al unui motor este cresterea raportului de compresie.
Numele "octanic" vine din urmatoarea cauza: când se cracheaza petrol în rafinarie, se obtin lanturi de hidrocarburi de lungimi diferite. Acestea pot fi separate si amestecate pentru a obtine diversi combustibili. De exemplu: metanul, propanul si butanul sunt hidrocarburi. Metanul are un singur atom de carbon, propanul are trei atomi de carbon legati, butanul are patru, pentanul cinci, hexanul sase, heptanul are sapte si octanul are opt atomi de carbon legati. Heptanul suporta o compresie foarte redusa.
O cifra octanica de 90 arata ca benzina contine 90% octan si 10% heptan (sau o alta combinatie de combustibili care duc la aceleasi performante cu un amestec 90/10 de octan/heptan). Aprinderea se produce la un nivel de compresie stabilit, si poate fi utilizat doar în motoare al caror raport de compresie nu depseste nivelul dat. În primul razboi mondial, s-a descoperit ca adaugarea tetraetilului de plumb creste cifra octanica, facând posibila utilizarea benzinelor mai ieftine. Astfel s-a nascut "benzina cu plumb", care însa defecteaza actualele convertoare catalitice si polueaza. Benzina fara plumb este mai scumpa, deoarece rafinariile nu mai puteau creste cifra octanica a benzinelor de slaba calitate.
Primele modele BMW postbelice.
BMW-ul r 51/3 este cea de-a doua motocicleta de 500 cc produsa de bavarezi dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, un succesor al boxerului R51/2. In 1951 R51/3 il succeda, modernizand-ul pe R51/2 din 1950 care era un design antebelic produs postbelic. Modelele de 600cc - R67, R67/2 si R67/3 cat si sportivul R68 sunt sunt modele descinse direct din R51/2.
Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, Germaniei i-a fost interzisa fabricarea de motociclete de catre Aliati. Cand interdictia a fost ridicata, in Germania de Vest, controlata de Aliati, cei de la BMW au inceput de la zero. Nu mai aveau nici o schita, nici un desen. Inginerii de la BMW au fost nevoiti sa creeze planuri noi dupa maotociclete mai vechi, care au supravietuit razboiului. In 1948 apare R24 care era de fapt o copie dupa R23.
In 1950, cand li s-a permis fabricatia modelelor mai mari, BMW lanseaza R51/2, model ce a stat in productie numai un an si care era, in esenta, un BMW de dinainte de razboi, produs dupa razboi. Modelul R51/3 este produs din 1951 pana in 1955
R67, Sora de 600cc a lui R51, aproape identica vizual cu aceasta, intra in productie tot in 1951, dar trece prin doua revizuiri. R67/2 cu 2CP in plus apare la numai un an de la lansarea modelului si o a treia serie apare in 1955.
In 1952 BMW scot pe piata R68-ul de 600 care dezvolta 35 CP si se putea mandrii ca depaseste suta de mile pe ora (160km/h).
Motorcycle News i-a dat un punctaj total de 4 stele din 5.
E vorba de Aprilia Mana GT 850 ABS
Se pare ca Mana 850 GT ABS e mult mai mult decat un scuter mare, e o adevarata motocicleta. Aripile mai mari si ABS-ul aduc un plus de siguranta si practicabilitate unei configuratii aparent simpla pe hartie, putin ciudata la prima vedere dar absolut fantastica pe drum.
Este un V-twin de 839.3cc, capabil de 76 Cp. ce pot propulsa motocicleta pana la 193 km/h. Transmisia este una CVT (continuously variable transmission) oferind trei stiluri automate: Touring, Sport si Rain pe care pilotul le poate selecta in functie de starea sa si a drumului. De asemenea transmisia poate fi setata ca una electronica, semi-automata cu 7 viteze prin apasarea unui buton.
Totul tine de vointa pilotului, transmisia inteligenta oferind posibilitatea unei plimbari lipsite de efort.
Mana GT850 are un cadru tip spalier, furca upside-down si frane dublu disc fata si monodisc pe spate. Aprinderea este una digital-electronica, cu doua bujii pe cilindru fiind integrata in sistemul de injectie.
Dintre dimensiuni o sa le enumar pe cele mai importante: L- 2080mm, l- 800mm, h -1270, inaltimea seii fiind de 800 mm.
Rezervorul este sub sa creand astfel un spatiu de depozitare mare, accesibil, acolo unde in mod normal ar fi rezervorul de benzina. Comenzile sunt aranjate foarte bine astfel incat devin usor de accesat. De asemenea motocicleta este dotata cu o priza se 12V si un suport pentru telefonul mobil
Articolul despre aprilia mana este foarte interesant in schimb cl despre BMW imi pare prea succint. in orice ma bucur ca am dat de blogut acesta. Il voi urmarii cu placere
RăspundețiȘtergereM-am conformat, drept dovada editia urmatoare este mult mai detaliata si documentata. Sper sa va placa :)
RăspundețiȘtergere